Tot 70 procent korting bij Brantano, CKS en Fred & Ginger, maar Test Aankoop raadt bestellen af: ‘Kans is klein dat je iets krijgt’

De consumentenorganisatie Test Aankoop stelt dat het ‘erg onzeker is dat u nog iets geleverd krijgt’ als u online bestelt bij een winkel van FNG, dat sinds maandag failliet is.

FNG is het moederbedrijf van de kledingketens Brantano, CKS en Fred & Ginger in België. Nu het faillissement officieel is, moet de collectie de deur uit, waardoor het bedrijf tot 70 procent korting geeft op zijn webshops. De winkels blijven gesloten.

Test Aankoop schat de kans dat u die kledingstukken nog thuis geleverd krijgt of geld terugkrijgt echter zeer klein in, zegt de organisatie aan de VRT. ‘In het beste geval vinden ze een overnemer en dan is er een waterkans dat de bestellingen nog doorkomen, maar als ze failliet gaan, sta je als consument helemaal achteraan de rij’, zegt Jens Van Herp van Test Aankoop aan de openbare omroep.

Bij een faillissement is er een heel arsenaal aan schuldeisers, zoals de banken en de overheid, dat eerst zijn geld terugkrijgt. Dan eventueel de obligatiehouders en de aandeelhouders en als er dan nog geld over is, gaat dat naar de consumenten.

Interesse

De afgelopen dagen bleek wel dat er een aantal geïnteresseerden zijn voor de activiteiten van FNG, zowel in België als in Nederland. De Scandinavische tak kon sowieso gered worden.

Er is onder andere een consortium van ondernemers rond oprichter en ex-CEO Dieter Penninckx dat de keten opnieuw in handen probeert te krijgen. Daarnaast zouden er ook enkele investeringsfondsen en andere modegroepen azen op het bedrijf.

Schuldenberg

FNG vroeg donderdag na 17 jaar het faillissement aan omdat de schuldenberg onhoudbaar werd en niet meer afbetaald raakte. De banken gaven uiteindelijk het genadeschot.

Sinds 1 augustus, het begin van de solden, zijn alle FNG-winkels gesloten, omdat het personeel niet meer wordt betaald. Alleen een paar CKS-winkels openden de afgelopen dagen nog de deuren.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.