Tonijn komt straks niet noodzakelijk meer uit zee

In de Verenigde Staten bieden retailers zoals Whole Foods en Thrive Markets voortaan een alternatief voor de traditionele tonijn. Het product, gecreëerd door de onderneming Good Catch, bevat helemaal geen vis. Good Catch deed bij de bereiding beroep op een combinatie van zes peulvruchten en algen. In de nabije toekomst zullen ook een aantal andere winkels het duurzame voedingsproduct verkopen. Good Catch wil bovendien ook voor andere visproducten een plantaardig alternatief op de markt brengen.

“De interesse voor plantaardige eiwitten is bijzonder sterk gegroeid,” zegt Chad Sarno, oprichter van Good Catch. “Daarbij heeft men tot nu toe echter grotendeels de oceanen vergeten. Tegelijkertijd moet men nochtans vaststellen dat de wereldwijde voorraden zeevis nagenoeg allemaal zijn overbevist of nagenoeg zijn uitgeput.”

“De visserij kent daarnaast nog een aantal andere knelpunten. Onder meer is gebleken dat zeevis vaak microscopische plastic partikels bevat. Op die manier dreigt plastic in de voedingsketen van de mens terecht te komen. Anderzijds is aangetoond dat industriële visfabrieken vervuiling kunnen veroorzaken en ziektes kunnen verspreiden.”

Ecologisch

“Het publiek denkt vaak dat voedsel uit de zee gezonder is dan producten van landdieren,” benadrukt Sarno. “Ze hebben daarbij echter weinig oog voor ecologische knelpunten. Velen beseffen ook niet dat dringend actie noodzakelijk is om de oceaanbiotopen in stand te kunnen houden en de industriële visserij te bestrijden.”

Chad Sarno, kok van opleiding, begon enkele jaren geleden met de ontwikkeling van zijn alternatief voor tonijn. “Het duurde ongeveer een jaar vooraleer Sarno de geschikte textuur had gevonden,” zegt Adele Peters, redacteur bij het magazine Fast Company.

“Bij de samenstelling werd van zes peulvruchten, onder meer soja en erwten, gebruik gemaakt om het meer complexe karakter van tonijn te benaderen. Om het product vervolgens ook op het gebied van smaak een gelijkenis met tonijn te creëren, werd gebruik gemaakt van algenolie en zeewieren. Op die manier kreeg het product het aroma van de oceaan.”

Sarno wijst erop dat zijn product niet de kenmerkende geur van ingeblikte tonijn, waarvan vele consumenten een afkeer hebben, heeft. “Onze creatie smaakt naar de verse vis die de consument ook in het restaurant kan krijgen,” benadrukt hij. “Ik begrijp niet dat ingeblikte tonijn ooit de goedkeuring van de consument heeft gekregen.”

“Wanneer men in een restaurant een geur waarneemt, beseft men dat aan de versheid van het product moet worden getwijfeld. Consumptie is op dat ogenblik niet meer aangewezen. Uit tests is dan ook gebleken dat het publiek de voorkeur geven aan het plantaardige alternatief.”

Zalm

“Het alternatief van Good Catch heeft een voedingsprofiel dat grote gelijkenissen vertoont met tonijn,” zegt Sarno. “Het product omvat omega-3 vetzuren en 14 gram eiwitten. Daarentegen is er geen sprake van kwik, dioxines en andere verontreinigingen die men vaak in voedsel uit de zee aantreft.”

Het product van Good Catch is wel duurder dan de traditionele ingeblikte tonijn. Sarno benadrukt echter dat de kosten zullen dalen naarmate de productie oploopt. Het bedrijf werkt nu ook aan een plantaardige versie van zalm. Tonijn en zalm zijn de meest geconsumeerde vissoorten. De ontwikkeling van alternatieven zal volgens Sarno daar dan ook de grootste impact hebben.

“We willen de consument tonen dat hij met dit nieuwe product op dezelfde voedingswaarde en voldoening zal kunnen rekenen en ook over dezelfde creatieve mogelijkheden kan beschikken,” zegt Sarno. “Alleen is dit alternatief visvrij.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20