Toenemend tekort aan chips kost automakers 210 miljard dollar omzet

De kosten van het hardnekkige tekort aan chips, genaamd halfgeleiders, zijn met meer dan 90 procent gestegen. Daardoor loopt de totale schade aan de inkomsten van de autofabrikanten in 2021 op tot 210 miljard dollar.

Dat is de laatste sombere prognose van AlixPartners, een Amerikaans adviesbureau. Het voorspelde dat autofabrikanten wereldwijd zo’n 7,7 miljoen auto’s minder zullen bouwen als gevolg van de chipcrisis dit jaar. Dat is bijna het dubbele van de vorige raming van de consultant, toen was het 3,9 miljoen. Ondanks aanhoudende inspanningen om de toeleveringsketen te ondersteunen, is de beschikbaarheid van halfgeleiders verslechterd nu autofabrikanten hun voorraden uitputten en andere industrieën niet meer kunnen sparen.

“Het vat is leeg, er valt niets meer te schrapen,” zei Dan Hearsch, managing director van AlixPartners automotive en industriële praktijk, in een interview met Bloomberg. “In de toekomst zal de verkoop eronder lijden. De verkoop had er nog niet onder geleden omdat er genoeg voorraad was om uit te putten. Het is er niet meer.”

Auto’s huren

Automakers beginnen te waarschuwen dat het probleem zich steeds verder verspreidt en dat het de winst van het derde kwartaal zal doen krimpen. De laatste die aan de noodbel trok was Volkswagen AG’s vrachtwagen eenheid Traton SE. Bovendien zijn belangrijke toeleveringscentra in Zuidoost-Azië getroffen door fabriekssluitingen vanwege Covid-19-uitbraken. Het duurt nu al 21 weken om aan een bestelling van chips te voldoen en automakers zeggen dat het tekort zou kunnen duren voor jaren.

“Het voelt zeker als het meest langdurige leveringstekort dat de industrie heeft gezien. En het is nog niet voorbij”, zei Hearsch. “Het is zeker de meest wijdverbreide. Dit is overal. Dit is iedereen.”

Terwijl de voorraad op de kavels van dealers is geslonken, zijn de autoprijzen omhoog geschoten. In de VS werd er in augustus een recordhoogte bereikt van 43.355 dollar, volgens onderzoeker Cox Automotive. Het aanbod is overigens zo beperkt, dat sommige dealers auto’s zijn beginnen huren, zodat ze toch iets hebben om te laten zien in hun showrooms, zegt Hearsch.

Al derde prognose

Het chiptekort begon eind vorig jaar, toen de versoepelingen van de Covid-pandemie werden ingevoerd en automakers de vraag onderschatte.

Dit is al de derde raming van AlixPartners dit jaar over de financiële gevolgen van het tekort. Het begon met een voorspelling in januari dat het de industrie 61 miljard dollar zou kosten en het bureau verhoogde dat vervolgens tot 110 miljard dollar in mei.

Hearsch zei dat hij niet kon garanderen dat de prognose niet verder naar boven zou worden bijgesteld, gezien de talloze onzekerheden waarmee de sector wordt geconfronteerd. 

“Eerlijk gezegd, wordt het er niet beter op,” zei Hearsch. “Mensen passen zich aan aan het feit dat dit veel langer gaat duren dan we allemaal dachten.”

(lb)

Meer