Tijdperk van het zakje ketchup komt ten einde

Tegen het midden van volgend decennium moeten de verpakkingen van het Amerikaanse voedingsconcern Kraft Heinz voor honderd procent kunnen worden gerecycleerd, hergebruikt of gecomposteerd. Dat heeft Caroline Krajewski, verantwoordelijke voor het reputatiebeleid van de onderneming, gezegd.

De volgende zeven jaar zal Kraft Heinz volgens Krajewski samenwerken met experts, instellingen en bedrijfsorganisaties om zijn verpakkingen van duurzame alternatieven te voorzien. Eerder hebben concerns zoals Unilever, Procter & Gamble, Nestlé en Colgate Palmolive gelijkaardige initiatieven aangekondigd.

Veranderingen

“Deze strategie zou belangrijke veranderingen kunnen inhouden voor een aantal bekende producten van Kraft Heinz en zijn dochtermerken,” aldus Caroline Krajewski. “De ketchup van Heinz, de dranken van Capri Sun en de kazen van Kraft hebben vaak verpakkingen die niet gemakkelijk door traditionele recyclageprogramma’s kunnen worden verwerkt.”

Krajewski zegt te beseffen dat bepaalde categorieën verpakkingen een belangrijke uitdaging zullen blijken te zijn voor de duurzame ambities van de onderneming. Daarvoor zal volgens haar wellicht ook de samenwerking met externe partijen noodzakelijk blijken.

Recycleerbare verpakkingen

“Zowel consumenten als investeerders hebben de voorbije jaren bij het bedrijf aangedrongen om aan duurzame verpakkingen te werken,” getuigt Krajewski. “Tijdens de jaarvergadering van het bedrijf in april heeft een groot aantal aandeelhouders ingestemd met een voorstel van beleggers om een rapport te laten maken over de recycleerbaarheid van de verpakkingen.”

Inmiddels werd volgens het bedrijf de voorraad wegwerpverpakkingen al gevoelig afgebouwd. Een belofte om het volume verpakkingen met 50.000 ton per jaar te verminderen, werd volgens Kraft Heinz bovendien al overschreden.

Uitdaging

Niet elke verpakking laat zich echter even gemakkelijk door een duurzaam alternatief vervangen. “In het begin van dit decennium liet Heinz enkele ketchupverpakkingen, die al een halve eeuw oud waren, opnieuw ontwerpen,” benadrukt Krajewski. “Het ontwerp slaagde erin om de verspilling van materialen tegen te gaan, maar door de samenstelling van de verpakking was een recyclage nog steeds niet mogelijk.”

Ze wijst er daarbij op dat nieuwe verpakkingen een evenwicht moeten vinden tussen een streven naar duurzaamheid en vereisten op het gebied van voedselveiligheid, houdbaarheid, distributie, kosten en esthetiek.

Zeven jaar

“Kraft Heinz betreedt hiermee een gloednieuw gebied,” zegt Krajewski nog. “We hebben nu een traject van zeven jaar om nieuwe oplossingen aan te reiken. Waar een technologische oplossing nog niet bestaat, zal nog een nieuwe toepassing moeten worden uitgevonden.”

Bernardo Hees, chief executive van Kraft Heinz, benadrukt dat de hele industrie voor een enorme uitdaging staat. “Hoewel we nog niet alle antwoorden hebben, zijn we het verschuldigd aan huidige en toekomstige generaties om betere verpakkingsoplossingen te vinden en actief inspanningen te doen om de recyclingpercentages te verbeteren,” betoogt hij.

Het bedrijf wil met zijn toeleveranciers ook bekijken op welke manier de emissies van de voorraadketen kunnen worden beperkt.

Meer