Thuisdrinkers stuwen omzet van bierreus AB InBev

Hoewel de coronapandemie wereldwijd de horeca onder druk heeft gezet, slaagde drankenproducent AB InBev erin tijdens het derde kwartaal van dit jaar toch een omzetgroei te realiseren.

De winst lag wel ruimschoots één derde lager dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Door de onzekere marktomstandigheden besliste het concern zijn kwartaaldividend te schrappen.

AB InBev boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 12,8 miljard dollar. Dat komt neer op een stijging met 4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Wanneer naar volumes wordt gekeken, kon een groei met 1,9 procent worden gemeld. Die vooruitgang was exclusief aan de bierverkoop te danken. Bij de andere dranken moest immers een daling van 2,5 procent worden opgetekend.

De omzet van de wereldwijde merken Budweiser, Stella Artois en Corona registreerden een gezamenlijke groei met 6,8 procent. Buiten hun respectievelijke thuismarkten lieten deze merken zelfs een stijging met 8,1 procent optekenen.

Thuisconsumptie

Door de uitbraak van de coronacrisis is het aandeel van de horeca in de globale drankenverkoop gedaald en heeft de thuisconsumptie aan belang gewonnen.

AB InBev zegt erin gelukt te zijn om zijn toeleveringsketen snel aan die gewijzigde situatie aan te passen. Daardoor is het concern er ook in geslaagd om een gevreesde omzetdaling te vermijden en zelfs een groei te boeken. Onder meer de activiteit van de webwinkels werd extra benadrukt.

Brazilië

De sterkste groei werd opgetekend in Brazilië. Daar liep de verkoop met ongeveer 25 procent op. Die cijfers boden het bedrijf ook de mogelijkheid om zijn aandeel op de Braziliaanse markt opnieuw te verhogen. Daarmee kon AB InBev in Brazilië een jarenlange periode van aanhoudend marktverlies afbreken.

Daarnaast was er ook een verkooptoename in de Verenigde Staten, Mexico, Europa en China. Daarentegen registreerde de brouwer op de markten in Colombia en Zuid-Afrika een inkrimping.

Kostprijs

De kwartaalwinst van het bedrijf viel echter met 34,6 procent terug tot 1,58 miljard dollar. Omdat de kostprijs van de verkochte producten eveneens opliep, lukte AB Inbev er immers niet in om zijn omzetgroei ook in hogere winstcijfers te vertalen.

Dividend

AB InBev maakte wel bekend zijn interimdividend te schrappen. Daarvoor verwijst het bedrijf naar de impact van de corona-pandemie. ‘Hoewel onze activiteiten betere resultaten opleveren, blijven we geconfronteerd met de onzekerheid en de volatiliteit die door de covid-pandemie worden veroorzaakt,’ aldus de onderneming.

‘Uit voorzichtigheid en in het belang van het bedrijf besliste de raad van bestuur daarom het interimdividend te schrappen.’ De operatie levert de onderneming een voordeel van 1,6 miljard euro op. Dat is belangrijk om de schuldenlast van de groep onder controle te houden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.