Elektrische wagenfabrikant Tesla weet waar het een nieuwe fabriek wil openen: Canada. Het Amerikaanse bedrijf lobbyt intussen om sneller vergunningen in het Noord-Amerikaanse land te verkrijgen. Het wil koste wat kost de vertragingen vermijden die het in Berlijn heeft opgelopen.
Na Californië, Shanghai, Berlijn en Austin, Texas (de laatste twee zijn pas in de lente van dit jaar geopend), wil Tesla opnieuw een ‘gigafabriek’ openen. De naam Gigafactory komt oorspronkelijk van de geplande jaarlijkse batterijproductie van 35 gigawattuur (GWh) door zo’n maakbedrijf.
Tesla-CEO Elon Musk had al verschillende keren gesuggereerd dat Canada de nieuwe locatie voor een dergelijke fabriek zou worden: tijdens een intern evenement in juni, en tijdens de algemene vergadering van de aandeelhouders. Dat lijkt nu te worden bevestigd door de lobby-inspanningen van het bedrijf: Tesla voert die op, met name bij de regering van de provincie Ontario. Dat meldt Electrek.
Lobbywerk
In Canada moeten alle lobby-inspanningen van bedrijven openbaar gemaakt worden. Volgens zo’n officiële filings praat Tesla met de regering over vergunningen en “mogelijke” fiscale “stimuleringsmaatregelen”.
Concreet valt erin te lezen dat er wordt samengewerkt “met de regering en haar instanties voor (het verkrijgen van, red.) vergunningen voor industriële en/of geavanceerde productiefaciliteiten met als doel het concurrentievermogen van Ontario en het vermogen om kapitaalinvesteringen aan te trekken te vergroten (…).” Terwijl Tesla ook met de regering rond tafel zit voor het bespreken van “stimuleringsprogramma’s (…) die de aantrekkelijkheid van Ontario voor industriële en/of geavanceerde productiefaciliteiten kunnen vergroten.”
Kortom: wat Tesla wil bereiken, en wat de firma “belangrijk voor het aantrekken van investeerders” noemt, is dat er kortere wachttijden komen voor het verkrijgen van vergunningen.
Geen Berlijn-scenario meer
Tijdens zijn confrontatie met de Duitse administratieve machine, moest Tesla enorm veel geduld hebben vooraleer het groen licht voor de Berlijnse bouwplannen kreeg. Duitsland is nauwgezet in zijn procedures, vooral als het gaat om ecologische aspecten (met name water).
Maar deze wachttijd lijkt de EV-fabrikant slecht te hebben verteerd. Nu is snelheid waarmee vergunningen worden verleend voor de onderneming dus een van de belangrijkste drijfveren om een productielocatie te kiezen. In de nabije toekomst zal Europa daarom waarschijnlijk gemeden worden.
Vermindert vertragingen bij leveringen?
Volgens Electrek zou Tesla hierna kunnen proberen om de provincie Ontario met Quebec te laten concurreren over de vestigingsplaats, om nog meer voordelen te bedingen. Maar de keuze van Canada lijkt definitief.
Een extra productielocatie in de toeleveringsketen zou in ieder geval de helse vertragingen kunnen verminderen waarmee Tesla-klanten te maken krijgen bij de levering van elk nieuw model.
(lb/ns)