Tesla veruit grootste lithium-consument van wereldwijde autosector

Azië blijft veruit de belangrijkste leverancier van batterijen voor elektrische wagens. – Frank Hoermann/SVEN SIMON/Picture Alliance

Autobouwer Tesla heeft bij de verkoop van elektrische wagen het voorbije jaar 18.700 ton lithium gebruikt. Daarmee was Tesla een grotere consument van de zeldzame grondstof dan de rest van vijf grootste verkopers van elektrische wagens – Byd, Volkswagen, Renault en Audi – samen.

Dat blijkt uit een rapport van consulent Adamas Intelligence. De top tien bestaat verder uit Hyundai, Mercedes, GAC, Nissan, Kia en BMW.

Model 3

Bij Tesla was Model 3 de grootste consument van lithium. Het type eiste 67 procent van de voorraden op die de autobouwer had ingeslagen. Het Model Y consumeerde 17 procent van de voorraden. De resterende 16 procent werd door het Model S en Model X gedeeld.

Adamas berekende nog dat 47 procent van de lithiumvoorraden bij Tesla uiteindelijk terechtkwamen in wagens die inmiddels op het Amerikaanse continent rondrijden, gevolgd door Asia-Pacific (34 procent) en Europa (19 procent). De rest van de wereld komt aan minder dan 1 procent.

Adamas merkt verder op dat Tesla tot nu toe vooral beroep doet op lithiumhydroxide. Tijdens de eerste drie kwartalen van het voorbije jaar maakte de autobouwer in zijn batterijen uitsluitend gebruik van lithiumhydroxide, maar tijdens de laatste drie maanden van het jaar viel dat aandeel terug tot 84 procent.

Op dat ogenblik werd ook lithiumcarbonaat ingezet. Dat kan worden verklaard door de lancering van Model 3, die in China wordt gebouwd en waarbij beroep wordt gedaan op batterijen van het Chinese bedrijf Contemporary Amperex Technology (Catl).

Azië

De autosector haalt de batterijen voor zijn elektrische wagens nog steeds hoofdzakelijk uit Azië. Het Zuid-Koreaanse concern LG Energy Solution was het voorbije jaar de grootste leverancier van batterijen voor elektrische wagens. De productie van de onderneming kwam aan een volume van bijna 40 gigawattuur.

Het Chinese Catl en het Japanse Panasonic delen de tweede plaats met ongeveer 30 gigawattuur. Deze drie producenten kunnen Tesla tot hun klanten rekenen. Daarna volgen het Chinese Byd en de Zuid-Koreaanse Samsung SDI en SK Innovation.

(am)