Tesla-rivaal Rivian tikt met beursgang 10 miljard euro binnen

De Amerikaanse maker van elektrische auto’s Rivian verwacht met zijn beursgang vanmiddag 11,9 miljard dollar binnen te halen, omgerekend bijna 10,3 miljard euro. Rivian wordt gezien als mogelijke rivaal van Tesla. Het is de grootste beursgang op Wall Street van dit jaar.

Rivian, waarin webwinkel Amazon een belang van 20 procent heeft, verkoopt bij de beursgang 153 miljoen aandelen tegen een prijs van 78 dollar per stuk. Dat zijn meer aandelen dan eerder beoogd en ook een hogere prijs per aandeel dan eerder werd aangegeven. Volgens Rivian was er grote interesse van beleggers in de stukken.

Volgens onderzoeker Auke Hoekstra van de Technische Universiteit Eindhoven toont de interesse in Rivian aan dat ook de financiële wereld enthousiast is over elektrisch rijden. “Het is wel duidelijk dat men op de beurs ziet dat elektrische auto’s de toekomst zijn.”

Amazon aandeelhouder en afnemer

Amazon is de grootste klant van het bedrijf met een bestelling van 100.000 elektrische busjes. De eerste 10.000 busjes moeten voor eind volgend jaar aan de webwinkelgigant worden geleverd.

Ook in Nederland maakt Amazon gebruik van de bezorgbussen van Rivian.  Het Californische bedrijf gaat ook een elektrische pick-uptruck produceren. Die wordt vanaf eind dit jaar aan klanten geleverd.

Mogelijk naar Europa

Het in 2009 opgerichte Rivian heeft een fabriek in de staat Illinois en zou ook kijken naar een fabriek in Europa, mogelijk in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zou het bedrijf een nieuwe fabriek in Texas willen bouwen. Daarin zou het minstens 5 miljard dollar moeten investeren.

In totaal is Rivian nu meer dan 76 miljard dollar waard. Het bedrijf heeft een notering aan de technologiebeurs Nasdaq. Automaker Ford is ook een geldschieter van Rivian.

Onderzoeker Hoekstra van de TU Eindhoven zegt zich wel eens achter de oren te krabben over de beurswaarderingen van bedrijven die in elektrisch rijden actief zijn. “Ik ben zelf geen beleggingsexpert, maar als ik hoor dat een bedrijf als Tesla méér waard is dan alle andere automakers bij elkaar, denk zelfs ik als enthousiasteling wel eens dat het op de beurs een beetje de spuigaten uitloopt.”

Ook beurscommentator Durk Veenstra wijst op de huidige hoge waarderingen op de beurs. “Als je er echt bij had willen zijn als belegger, had je misschien 10 of 5 jaar geleden moeten instappen. De koers van Tesla ging gisteren wat onderuit, omdat die inmiddels zo hoog staat.”

Ook benadrukt Veenstra dat lang niet alle bedrijven in de sector het zo goed hebben gedaan. “Denk aan bedrijven als Nikola en Lordstown, waarvan de koersen ooit omhoog schoten maar nu weer helemaal terug bij af zijn. Lang niet iedereen kan de grote beloftes waarmaken.”

Meer