Knelpunten in productieketen EV-batterijen: “Tesla overweegt belang in grondstoffengigant Glencore”

Tesla voert gesprekken met de Zwitserse grondstoffengroep Glencore. De elektrische wagenfabrikant zou azen op een belang van maximaal 20 procent in de mijnbouwer.

Waarom is dit belangrijk?

Economen waarschuwen al een tijdje dat de groene transitie naar elektrische wagens tot een tekort aan cruciale zeldzame aardmetalen, zoals kobalt, zal leiden. De logica van de marktwerking indachtig, zal dat de prijzen alleen maar opdrijven.

De essentie: Vorig jaar begonnen, volgens twee bronnen van de Britse zakenkrant Financial Times, voorbereidende gesprekken tussen Tesla en Glencore over de aankoop van een belang van maximaal 20 in laatstgenoemd bedrijf.

  • De gesprekken, die werden voortgezet in maart dit jaar, eindigden echter zonder dat er een overeenkomst werd bereikt, zo stellen de ingewijden.
  • Tesla zou bezorgd zijn over de activiteiten van Glencore die gericht zijn op het winnen van steenkool; die zijn immers onverenigbaar met de milieudoelstellingen van de autofabrikant.

Bezorgdheid

Goed mogelijk, want: de gesprekken die Tesla voert, weerspiegelen de bezorgdheid van elektrische wagenfabrikanten wereldwijd. De aanvoer van de weinig voorkomende metalen die vereist zijn voor de productie van de lithium-ionbatterijen in elektrische auto’s, verloopt over het algemeen namelijk bijzonder moeizaam. Om een toeleveringsketen zonder obstructies te garanderen, overwegen autobouwers zelf in zo’n metaalproducenten te stappen.

Tegenwerping: analisten zijn over het algemeen sceptisch over de vraag of Musk daadwerkelijk zin heeft om te investeren in mijnbouwgroepen of handelshuizen. Gesuggereerd wordt dat zijn opmerkingen over grondstoffenschaarste vooral bedoeld zijn om de leveranciers aan te sporen hun productie op te drijven.

Kobalt

Wie/wat? Glencore is ’s werelds grootste beursgenoteerde handelshuis en de grootste producent van kobalt via zijn mijnen in Congo, Australië en Canada.

  • De Zwitserse giga-onderneming produceert kobalt, nikkel, koper en andere mineralen, en is ook een van ’s werelds grootste recycleerders van batterijen. Het bedrijf ontgint geen lithium, maar is onlangs begonnen met de handel in het metaal, schrijft FT.
  • Twee jaar geleden sloot Tesla een afnameovereenkomst voor kobalt met de groep, om aan zijn fabrieken in Shanghai en Berlijn te leveren.

Niet onbelangrijk: Elektrische wagens hebben zich het voorbije jaar voor de eerste keer in de geschiedenis opgeworpen als de belangrijkste afnemer van kobalt. De autosector heeft daarmee smartphones en personal computers als belangrijkste afzetmarkt voor het metaal voorbijgestoken.

(mah)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20