Zijn er wel genoeg zeldzame metalen voor windmolens en elektrische auto?

Economen waarschuwen dat de groene transitie naar elektrische wagens en hernieuwbare energie tot een tekort aan cruciale zeldzame aardmetalen zal leiden. Als die schaarste niet verholpen wordt, kan dat leiden tot structurele hoge inflatie.

De economen van het Internationaal Muntfonds (IMF) lijstten onlangs op welke metalen er zoal nodig zijn voor een doorsnee batterij van een elektrische auto, variërend van 8 kilogram tot tientallen kilo’s per batterij:

  • lithium
  • nikkel
  • mangaan
  • kobalt
  • grafiet

En dat is nog zonder de aanzienlijke hoeveelheden koper gerekend die nodig zijn voor de laadstations. Ook in zonnepanelen zit koper, naast silicium, zilver en zink. Windmolens bevatten eveneens koper, naast ijzererts en aluminium.

Almaar meer experten luiden de noodklok: als de ambitieuze plannen die Europa en de VS op het vlak van de elektrische wagens en hernieuwbare energie doorgaan in het tempo dat aangekondigd is, dan is een tekort aan de cruciale metalen onafwendbaar.

“De transitie naar schone energie die nodig is om de ergste effecten van klimaatverandering te voorkomen, zou de komende decennia een nooit eerder geziene vraag naar metalen kunnen ontketenen”, waarschuwen ook de IMF-economen.

China grote leverancier

Ze stelden ook een landenlijst op met de grootste producenten. Daaruit wordt duidelijk dat China een bijkomende geopolitieke troef in handen heeft gekregen. Ook landen als Australië, Zuid-Afrika en kobaltproducent Congo houden de producenten van elektrische wagens best te vriend.

Het is veelzeggend dat Tesla bij de Amerikaanse regering onlangs aandrong om geen importbelasting op Chinese grafiet in te stellen. Dat duidt erop hoe cruciaal de zeldzame metalen zijn voor Tesla’s productie.

Inflatie

Mijnreuzen als Vale en Rio Tinto zijn ijverig op zoek naar nieuwe mijnbouwprojecten om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen.

In Europa zijn de ogen gericht op de mogelijke ontginning van lithium in Servië, wat volgens de economen van Saxo Bank toch aan bijna 10 procent van Europa’s jaarlijkse behoefte voor elektrische auto’s zou kunnen voldoen. Maar de lokale bevolking protesteert hevig tegen het miljardenproject.

Volgens Peter Garnry, de beleggingsstrateeg van Saxo Bank, houden ook beleggers best de krappe metalenmarkt in de gaten. “De groene transformatie zal opwaartse druk blijven zetten op verscheidene sleutelmetalen, wat aanzienlijk zal bijdragen tot het inflatieniveau op lange termijn”, schrijft hij in zijn jaarvooruitzicht.

(bzg)

Meer