Tesla ook op Amerikaanse markt voor luxewagens steeds dichter bij top drie

Tesla timmert in de Verenigde Staten ook bij de verkoop van luxewagens naarstig aan de weg naar de top. Dat blijkt uit een rapport van consulent Experian over de registratie van nieuwe wagens op de Amerikaanse markt. Tesla moet op de Amerikaanse luxemarkt nu nog slechts drie automerken boven zich dulden. Het voorbije jaar is het bedrijf van Elon Musk er al in geslaagd om Audi, dochter van de Volkswagen Group, voorbij te steken.

De Duitse groep BMW bleef ook vorig jaar het meest populaire merk op de Amerikaanse markt voor luxewagens. In totaal verkocht BMW in de Verenigde Staten bijna 279.000 wagens.

Op de tweede plaats stond Lexus met ruim 275.000 exemplaren, op korte afstand gevolgd door Mercedes-Benz (274.916 wagens). Tesla eindigde met een verkoop van ruim 200.500 wagens op de vierde positie. Daardoor werd Audi met een afzet van 186.600 exemplaren naar een vijfde plaats teruggedrongen.

Geen concurrentie

‘Er is een duidelijke verklaring voor het succes van Tesla’, merkt Michelle Krebs, analist bij Autotrader, op. ‘Het bedrijf van Elon Musk was immers de eerste constructeur die zich volledig op de ontwikkeling van elektrische wagens heeft toegespitst. Het merk had de markt voor zich alleen. Er was geen enkele concurrentie. Tesla was op de markt van elektrische wagens in de Verenigde Staten het voorbije jaar met vier types in de top vijf vertegenwoordigd.’

‘De verkoop van elektrische auto’s in de Verenigde Staten is het voorbije jaar verder gestegen, hoewel de algemene Amerikaanse automarkt een aanzienlijke inkrimping kende’, benadrukt Experian nog.

In totaal werden er vorig jaar bijna 14,3 miljoen nieuwe wagens geregistreerd. Dat was 15 procent minder dan het jaar voordien. De verkoop van elektrische auto’s steeg daarentegen met 11,1 procent tot 252.548 exemplaren. Het Amerikaanse marktaandeel van de elektrische auto is daarmee van 1,4 procent naar 1,8 procent opgelopen.

Dominantie

‘Tesla heeft het voorbije jaar de Amerikaanse verkoop van elektrische wagens volledig gedomineerd’, aldus Experian. ‘Het bedrijf verkocht er in totaal 200.561 wagens. Dat betekende een stijging met 16,3 procent tegenover het jaar voordien.’

‘Daarmee had Tesla op de markt voor elektrische wagens het voorbije jaar een aandeel van 79,4 procent. De verkoop van de andere fabrikanten daalde daarentegen met 5 procent tot 51.987 inschrijvingen.’

Tesla voerde de met twee types de ranglijst aan. Het Model 3 prijkte helemaal bovenaan met een verkoop van 95.135 exemplaren, gevolgd door het Model Y met 71.344 exemplaren. De Chevrolet Bolt EV eindigde op een derde plaats met 19.664 auto’s.

Met het Model X (19.652) en Model S (14.430) eiste Tesla ook de rest van de top vijf voor zich op. De top tien bestond verder uit de Nissan Leaf (8.972), de Audi e-Tron (7.089), de Porsche Taycan (3.943), de Hyundai Kona Electric (2.964) en de Kia Niro EV (2.807).

De analisten merken echter op dat Tesla dit jaar op de Amerikaanse markt voor elektrische wagens met een grotere concurrentie zal moeten afrekenen. ‘Het zal voor Tesla daardoor ook moeilijker worden om op de luxemarkt tot de top drie door te dringen’, voeren ze aan.

Meer