Tennisspeelsters zijn in de wereldwijde vrouwensport de best betaalde vedettes. Dat blijkt uit een studie van het Amerikaanse magazine Forbes, dat naar de inkomsten van vrouwelijke elitesporters het voorbije jaar keek. Daarbij moest worden vastgesteld dat niet alleen de rangschikking door een tennisspeelster wordt aangevoerd. Tevens bleek immers dat de discipline nagenoeg de volledige top tien opeist.
Alleen de Amerikaanse voetbalspeelster Alex Morgan kan die overduidelijke dominantie van het tennis nog enigszins temperen.
Record
De Japanse tennisspeelster Naomi Osaka kon over het voorbije een inkomen van 37,4 miljoen dollar melden. Geen enkele andere vrouwelijke sportfiguur haalde meer financiële verdiensten binnen. Serena Williams, de Amerikaanse rivale van Osaka, eiste met een bedrag van 36 miljoen dollar de tweede plaats op, gevolgd door de Australische Ashleigh Barty met een som van 13,1 miljoen dollar.
Daarna volgen Simona Halep (10,9 miljoen dollar), Bianca Andreescu (8,9 miljoen dollar), Garbine Muguruza (6,6 miljoen dollar), Elina Svitolina (6,4 miljoen dollar), Sofia Kenin (5,8 miljoen dollar) en Angelique Kerber (5,3 miljoen dollar). De voetbalspeelster Alex Morgan, kapitein van de Amerikaanse ploeg die het voorbije wereldkampioenschap won, staat op een tiende plaats.
Osaka en Williams hebben met hun jaarinkomen beiden het vorige record verbroken. Dat stond op naam van de Russische tennisspeelster Maria Sharapova, die vijf jaar geleden een inkomen van 29,7 miljoen dollar registreerde.
Marketing
In vergelijking met de mannelijke sporters lopen de vrouwelijke atletes echter nog ver achterop. In de top honderd van bestbetaalde sporters die Forbes in mei publiceerde, waren Osaka en Williams de enige vrouwelijke vertegenwoordigers. Osaka kon op een 29ste plaats worden teruggevonden. Williams volgde vier plaatsen verder
David Carter, professor sporteconomie aan de Marshall School of Business van de University of Southern California (USC), vindt het geen verrassing dat Osaka de ranglijst aanvoert.
‘Osaka is voor de marketingwereld een gedroomd icoon,’ aldus Carter. ‘Voor het publiek buiten de tenniswereld is ze een relatief nieuw gezicht, waarachter bovendien een bijzonder interessant verhaal schuil gaat. Daarnaast is Osaka jeugdig en bicultureel, wat een bijzonder grote aantrekkingskracht uitoefent op het jongere wereldwijde publiek.’