Techgrootheden schrappen conferenties door coronavirus

Nadat vorige maand het Mobile World Congress in Barcelona niet kon doorgaan door het coronavirus covid-19, beslissen de grote techbedrijven nu om zelf conferenties af te schaffen of niet te gaan naar grote evenementen.

Facebook, Google, Microsoft en Adobe kondigden maandag allemaal ongeveer hetzelfde aan: ‘we blijven thuis dit jaar’. Google laat zijn jaarlijkse Cloud Next-conferentie wel nog doorgaan, maar alleen virtueel. Het event wordt live gestreamd en mensen kunnen digitaal vragen stellen. Het grotere Google I/O, waar nieuwe producten worden voorgesteld, staat voorlopig nog op de planning voor mei, maar riskeert ook geschrapt te worden.

Adobe maakt dezelfde redenering. ‘Om de veiligheid van onze deelnemers te verzekeren hebben we beslist om van de Adobe Summit dit jaar een online evenement te maken’, staat in een persmededeling. Het evenement vond normaal gezien plaats van 29 maart tot 2 april in Las Vegas.

SXSW

En ook Microsoft schaft zijn Global Summit niet per se af, maar schroeft de ambities behoorlijk terug. Ook dit evenement, waar jaarlijks duizenden mensen voor afzakken naar Washington, krijgt enkel een digitale versie. Het evenement is bedoeld voor ‘influencers’ die het woord van Microsoft verspreiden en lokale Microsoft-directeurs.

Facebook pakt het drastischer aan. Het sociale netwerk besliste om niet deel te nemen aan SXSW, een jaarlijks groot tech- en muziekfestival in het Amerikaanse Texas, en om zijn eigen ontwikkelaarsconferentie F8 een jaar uit te stellen.

Facebook plant wel op andere manieren in contact te komen met de mensen die apps ontwikkelen op zijn platform, ‘via lokale evenementen, video’s en livestreams’. De techgigant schrapte eerder al zijn marketingtop en ging niet naar een gamingconferentie.

Op vrijdag werd ook bekend dat The Game Developers Conference, een groot festival voor game-ontwikkelaars en -designers, werd uitgesteld.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.