Supermarkten verkopen meer door coronavirus

Belgen kopen meer door de vrees rond het coronavirus covid-19. Vooral lang houdbare producten zijn erg in trek.

De vrees voor een Italiaans scenario zit er sterk in bij de Belgische bevolking. Italië ging volledig in lockdown en sluit alle winkels, behalve supermarkten. Ook in België zijn er strengere maatregelen op komst.

De Belgen nemen alleszins het zekere voor het onzekere en slaan meer in. Aan winkeluitgangen zijn er opvallend meer karren vol bidons water en grote pakken wc-papier te zien. In vele andere landen is er al een run op toiletpapier aan de gang door het virus.

‘Geen gehamster’

‘We merken inderdaad dat we de laatste twee weken 10 procent meer volume draaien’, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. ‘En van de droge, langer houdbare producten verkopen we zelfs 30 procent meer. Maar we willen niet spreken van hamsteren. We zien vooral dat mensen die sowieso al hun boodschappen komen doen van het moment profiteren om bijvoorbeeld vier pakken koffie te kopen in plaats van twee.’

Bij Colruyt klinkt het hetzelfde geluid, maar daar gaat het breder. ‘Vorige week werden er vooral meer producten met een lange houdbaarheid verkocht, maar deze week gaat het naar alle soorten producten. Mensen kopen van alles een beetje meer tijdens hun wekelijkse boodschappen’, weet woordvoerster Hanne Poppe.

Geen tekorten

Ook bij discounter Aldi is een meerverkoop merkbaar. ‘We zien dat mensen iets meer houdbare goederen inslaan dan normaal, maar dat leidt zeker niet tot problemen’, zegt woordvoerder Dieter Snoeck. ‘We slagen er altijd in om tegen de middag of daags nadien alles weer aangevuld te hebben. In onze magazijnen zijn er geen tekorten.’

Ook Delhaize en Colruyt laten weten dat er geen schaarste dreigt. ‘Het is wel alle hens aan dek om onze rekken op tijd gevuld te krijgen’, zegt Poppe. ‘Het kan dus dat je soms voor een leeg rek staat, maar dat is puur een momentopname.’ Colruyt kondigde vorige week al aan dat het zijn proevertjes tijdelijk schrapt om meer personeel vrij te maken.

Kortingen?

Profiteren de retailers van de situatie om extra kortingen te geven? Nee, klinkt het in koor. ‘Dat zou erg cynisch zijn’, zegt Dekelver. ‘We willen vooral onze maatschappelijke rol spelen en verzekeren dat mensen blijvend aan hun dagelijkse goederen geraken. Opportunisme is hier niet op zijn plaats.’

Het toeval wil dat Colruyt vorige week een promotie had voor pasta. ‘Dat kwam goed uit, maar zoals al onze promoties lag die al een maand vast. Onze promoties gaan altijd uit van onze catalogus en die wordt elke maand naar de klanten opgestuurd. We maken zeker geen gebruik van de situatie, integendeel.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.