“Perfecte storm” voor Amerikaanse mediabedrijven: bijna 400 miljard aan marktwaarde verdampt

De grootste Amerikaanse mediabedrijven hebben dit jaar samen al bijna 400 miljard dollar aan marktwaarde verloren. Dat komt door een reeks van factoren, zoals het einde van de COVID-maatregelen, zorgen om een recessie en een vertragende groei in de advertentie-industrie.

De waarde van aandelen in mediabedrijven daalde al met zo’n 35 procent sinds het jaar begon. Aandelen zijn in diezelfde periode met ‘slechts’ 13 procent gedaald in de S&P 500, de aandelenindex waarin de 500 grootste Amerikaanse bedrijven qua marktkapitalisatie worden opgenomen. Dat toont aan dat mediabedrijven het beduidend slechter doen dan de algemene markt.

Zij zagen in die periode zo’n 380 miljard dollar aan marktwaarde in rook opgaan. Onder de slachtoffers zijn onder andere Netflix, Spotify, Disney, Paramount, Warner Bros en andere grote namen in de mediawereld. 

Bubbel is gebarsten

Analisten geven een aantal factoren als de voornaamste reden voor het barsten van de zogenaamde Netflixbubbel. Eerst en vooral is er de pandemie: doordat mensen meer tijd buiten spenderen sinds de COVID-maatregelen op de meeste plaatsen zijn opgeheven, hebben zij minder tijd om naar films en andere media te kijken. 

Daarnaast is er het recessiespook, dat momenteel een schaduw werpt over de wereld. Centrale banken proberen wereldwijd de stijgende inflatie te beperken, door de rente in sommige landen fors op te trekken. Daardoor zal geld lenen duurder worden en zal de economie een serieuze klap incasseren, iets dat al stilaan begint te gebeuren in de VS en Europa. Consumenten verliezen door al die zaken aan koopkracht, waardoor niet-essentiële zaken als streamingabonnementen de deur uitvliegen

Tijdens economische dalingen moeten ook bedrijven moeilijke keuzes maken. Daardoor beginnen zij nu steeds vaker minder geld uit te geven aan advertenties, nog een klap voor mediabedrijven die daar vaak afhankelijk van zijn. Dat blijkt nu al te gebeuren, uit de kwartaalresultaten van bedrijven als Meta (het voormalige Facebook) en Google: zij rapporteerden tijdens het tweede kwartaal gedaalde inkomsten uit advertenties.

Het “Netflixmodel”

Rich Greenfield, analist bij onderzoeksfirma LightShed, vertelt aan Financial Times dat al die factoren samen hebben gezorgd voor een “perfecte storm”. Volgens Greenfield zijn vooral bedrijven die afhankelijk waren van inkomsten uit streaming en advertenties het hardst getroffen. 

De aandelen van Roku, een streamingdienst die vooral winst maakte met reclames, zijn dit jaar al met 65 procent gedaald. Tegenover de piek in juli is er zelfs sprake van een daling van 83 procent. 

Na Roku komt streamingpionier Netflix op de tweede plaats: het bedrijf zag al 62 procent van de marktwaarde verdampen sinds januari. Die teloorgang werd duidelijk nadat de cijfers van het eerste kwartaal werden gepubliceerd: Netflix kondigde toen aan na een groeiperiode van tien jaar voor het eerst abonnees te zijn kwijtgeraakt. Ook tijdens het tweede kwartaal raakte het bedrijf klanten kwijt.

Dat het Netflixmodel het niet goed doet, is voelbaar op de hele streamingmarkt: bedrijven als Disney, Amazon en Apple kopieerden dit model immers met hun eigen streamingdiensten. Door de problemen bij Netflix heerst nu bij analisten de angst dat het hele streamingmodel in gevaar kan komen.

“Er is een vrij grote verschuiving geweest van geloof in de toekomst van streaming, naar de erkenning dat die lang niet zo winstgevend of waardevol is als mensen hadden gedacht”, concludeert Greenfield.

(fjc)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20