Besparen bij hoge inflatie: welk streaming-abonnement laat jij als eerste vallen?

In tijden van oplopende inflatie en krimpende koopkracht gaan gezinnen op zoek naar vaste kosten die ze kunnen wegsnoeien. Komen al snel in het vizier: het abonnement voor streamingdiensten als Netflix, Disney+, Streamz of Spotify.

Het was volgens Netflix maar een van de vele redenen voor zijn tegenvallende kwartaalcijfers, maar het speelde wel degelijk mee: “macro-factoren, inclusief slabakkende economische groei, toenemende inflatie en geopolitieke events zoals de Russische invasie van Oekraïne” hadden een negatieve impact.

Streamingdiensten maken het makkelijk om het maandelijkse abonnement snel aan te passen en te upgraden. De keerzijde is dat klanten ook snel hun contract kunnen pauzeren of annuleren. Internationale enquêtes doen vermoeden dat dit volop aan de gang is.

Uit een Amerikaanse enquête blijkt dat een maandelijks abonnement het derde is wat gezinnen al opgeofferd of teruggeschroefd hebben, na restaurantbezoek en autogebruik. Meer dan een op de drie is van plan in de maandabonnementen te snoeien als de crisis blijft duren..

Voor het eerst in tien jaar daalt het aantal Britse gezinnen met ten minste één betalend streamingabonnement, omdat de inflatieschok hen dwingt om af te slanken. “Met veel streamingdiensten die tijdens het hoogtepunt van Covid een aanzienlijke inkomstengroei hebben gekend, zal dit moment ontnuchterend zijn”, zegt Dominic Sunnebo, directeur bij Kantar Worldpanel, aan The Guardian.

Welke dienst is een must-have?

Omdat veel Britse gezinnen meerdere video-abonnementen hebben, splitsen ze hun streamingdiensten op in de must-haves en de minder belangrijke, zegt Kantar. Het voordeel voor Netflix is dat het vaak tot de eerste categorie gerekend wordt. Disney+ zit dan weer in de tweede categorie en wordt daarom veel sneller overboord gegooid.

Zijn er in Vlaanderen veel gezinnen met meerdere streamingabonnementen? Ja, zo blijkt uit de jongste Digimeter van onderzoekscentrum Imec. “Het cumuleren van streamingabonnementen is in 2021 mainstream geworden”, klinkt het.

  • Zo’n 55 procent van de Vlamingen heeft minstens één betalende videostreamingdienst, waarbij Netflix domineert. Disney+ en Streamz ontgroeien hun nichestatus wat, terwijl Amazon Prime nog beperkt blijft.
  • Het aantal Vlamingen dat geabonneerd is op meer dan één streamingdienst steeg naar 23 procent in 2021, tegenover 15 procent een jaar eerder.
  • 27 procent van de Vlamingen heeft een betalend Spotify-abonnement.
  • Circa 18 procent is geabonneerd op extra tv-pakketten (films en series of sport)
bron: Digimeter

Besluit: aangezien zowat een kwart van de Vlamingen streamingdiensten cumuleert, is er in veel gezinnen wel wat speling om de maandelijkse kosten naar omlaag te halen, zonder daarvoor meteen alle betalende abonnementen te moeten schrappen. Welke dienst moet sneuvelen, kan pittige discussies aan de gezinstafel opleveren.

Afgaande op de buitenlandse voorbeelden, is het waarschijnlijk dat Netflix in veel huishoudens behouden zal blijven. Maar sommige premiumdiensten en andere extra’s zouden wel eens snel geschrapt kunnen worden, waarbij ook tijdelijk overgeschakeld wordt naar gratis versies met reclame.

(lp)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20