Streaming geniet een gigantische populariteit en heeft zich de voorbije jaren tot een cruciale pijler van de muziekindustrie ontwikkeld. Maar in het zakelijk model van het platform is er nog altijd weinig ruimte voor de creatieve artiest. Dat wordt nogmaals bevestigd door een onderzoek dat door twee Britse organisaties – de Ivors Academy of Music Creators en de Musicians Union – is opgezet.
De onderzoekers stelden vast dat slechts een marginaal deel van de inkomsten uit streaming naar de muzikanten en componisten doorstroomt. In het Verenigd Koninkrijk is inmiddels een onderzoek naar het probleem gestart.
Niet leefbaar
‘Vorig jaar verdiende 82 procent van de Britse muzikanten minder dan 200 pond uit hun streams op services zoals Spotify, YouTube of Apple Music,’ beklemtonen de onderzoekers. ‘Nochtans gaat het hier vaak om artiesten die wereldwijd miljoenen muziekstreams achter hun naam hebben staan. De resultaten van de studie tonen duidelijk dat de royaltybetalingen uit streamingdiensten voor de meeste artiesten bijzonder problematisch zijn.’
‘De statistieken over muziekstreams brengen een aantal deprimerende resultaten aan de oppervlakte,’ zeggen de onderzoekers nog. ‘Onder meer bleek dat 92 procent van de respondenten te kennen gaf dat minder dan 5 procent van hun inkomsten uit muziekstreams afkomstig was. Bovendien betoogde ongeveer 43 procent van de ondervraagden dat het onvoldoende inkomen uit muziekstreaming hen heeft gedwongen om buiten de muzieksector een andere baan te zoeken.’
‘Het onderzoek toont aan welke impact diensten zoals Spotify op artiesten hebben,’ benadrukt Graham Davies, directeur van de Ivors Academy. ‘De resultaten van de studie tonen duidelijk aan dat de componist en de uitvoerder binnen de sector ondergewaardeerd worden. De inkomsten van de streamingdiensten worden onrechtvaardig verdeeld.’
‘Er gaat teveel geld naar de streamingplatformen en de muzieklabels. Dit is een verouderd model, dat dringend moet worden hervormd. Het is voor vele onafhankelijke muzikanten onmogelijk geworden om met de inkomsten van hun werk te overleven.’
In een commentaar op de studie bevestigde singer-songwriter Fiona Bevan de dramatische situatie. ‘Wij worden niet eerlijk betaald voor ons werk,’ betoogde ze. ‘Ik had onlangs een compositie op een album dat de hoogste plaats in de Britse hitlijsten bereikte. Het zal veel mensen verbazen dat ik aan dat ogenschijnlijke gigantische succes, uiteindelijk slechts 100 pond bleek te hebben verdiend.’
Diversiteit
Onder meer wordt met een beschuldigende vinger naar de muzieklabels, die zich tussen het streamingplatform en de muzikant bevinden, gewezen. ‘Ongeveer 55 procent van de streaminginkomsten worden aan de muziekindustrie doorbetaald,’ luidt het. ‘Maar muzikanten met een traditioneel contract ontvangen slechts een miniem deel van dat geld.’
‘Componisten worden bovendien geconfronteerd met de complexe verwerking van de royalty’s. Tijdens het traject van de betaling van de streamingdienst naar de componist raakt een groot gedeelte van dat geld vaak onderweg in het systeem verloren.’
De onderzoekers wijzen erop dat een aantal grote muzieklabels te kennen hebben gegeven tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 4 miljard pond inkomsten uit streaming te hebben gehaald. ‘Het is dan ook onaanvaardbaar dat meer dan 80 procent van de muzikanten uit dat pakket inkomsten minder dan 200 pond krijgt toegestopt,’ merken ze op.
‘Streaming heeft het potentieel om de diversiteit in de muzieksector te ondersteunen,’ voert Graham Davies nog aan. ‘Maar momenteel gaat het merendeel van de waarde naar een geconcentreerd aantal partijen.’