Streaming brengt muzikanten geen gelijke kansen: 1 procent van artiesten goed voor 90 procent van alle streams

Streaming heeft zich in de muzieksector op korte tijd tot het populairste distributiekanaal opgewerkt. De ontwikkeling lijkt echter niet tot een bredere verdeling van de inkomsten te hebben geleid.

Dat blijkt uit een rapport van het bureau Alpha Data, gebaseerd op een analyse van de muziek die ongeveer 1,6 miljoen artiesten het voorbije jaar op streamingplatformen ter beschikking stelden. Daarbij bleek dat 90 procent van alle streams bij amper 1 procent van de totale groep muzikanten is geconcentreerd. De overige 99 procent moeten daarentegen een pakket van 10 procent onder elkaar verdelen.

Inkomsten

‘Er is een groot onevenwicht in de consumptie van muziekstreams,’ getuigt Alpha Data. ‘Het voorbije jaar kon 90 procent van de totale consumptie aan muziekstreams wereldwijd over 16.000 artiesten worden verdeeld. Bovendien eisten 160.000 artiesten – of 10 procent van de totale populatie – 99,4 procent van alle streams op. Daardoor bleef nog amper 0,6 procent van de volledige consumptie onder 1,44 miljoen andere leden van de muziekgemeenschap te verdelen.’

‘Dat heeft ook grote consequenties op financieel gebied,’ zegt het bureau nog. ‘Men moet immers beseffen dat de vergoedingen per stream bijzonder laag liggen. Een platform zoals Spotify hanteert per stream voor de meeste muzikanten een vergoeding tussen 0,3 dollarcent en 0,5 dollarcent.’

‘Bovendien groeit de wereldwijde muziekbibliotheek van Spotify aan met ongeveer 40.000 nieuwe streams per dag. De concurrentie voor de aandacht van de consument neemt dan ook voortdurend verder toe. Daardoor dreigt het potentiële publiek voor de 99 procent minst bekende artiesten steeds kleiner te worden.’

‘Anderzijds tonen de cijfers dat de topartiesten met streams een interessante nieuwe bron van inkomsten hebben gevonden,’ zeggen de onderzoekers. ‘Eerder dit jaar meldde Metallica dat de muziek van de groep op Spotify één miljard keer was gestreamd. Zelfs met de lage tarieven van Spotify levert dat een bedrag van ongeveer 3 miljoen dollar op.’

‘Dat komt overeen met een bedrag van meer dan 8.000 dollar per week sinds Metallica acht jaar zijn opwachting in de catalogus van Spotify maakte. Het verdienmodel voor nieuwe hits is zelfs nog groter. Zestien maanden geleden bracht singer-songwriter Tones and I haar nummer ‘Dance Monkey’ op de markt. Die song alleen haalde op Spotify sindsdien meer dan 1,8 miljard streams. Dit levert een betaling van minstens 5,44 miljoen dollar op.’

Radio

‘Het is duidelijk dat ook in de muziekwereld nieuwe technologie de kloof tussen de elite en de rest van de populatie niet verkleint, maar zelfs dreigt te verbreden,’ aldus het magazine Rolling Stone in een reactie op het onderzoek. ‘Oorspronkelijk was gedacht dat streaming een egaliserende impact zou hebben, waarbij iedere muzikant een gelijke kans op een grote hit of een definitieve doorbraak zou hebben.’

‘Verondersteld werd tevens dat luisteraars van de mainstream-muziek naar nichesectoren zouden afdwalen. Maar de cijfers tonen dat die ambities niet zijn gerealiseerd. Meer dan de helft van de artiesten blijkt minder dan honderd streams te hebben kunnen registreren.’

Er zijn volgens Rolling Stones zelfs suggesties dat streaming nog meer polariserend werkt dan een aantal andere muziekplatformen. ‘Wanneer gekeken wordt naar de periode van het onderzoek, blijkt dat bij de fysieke albums 1 procent van alle artiesten 54 procent van de totale verkopen opeisten. Dat aandeel is beduidend kleiner dan in de streamingsector.’

‘Streaming doet het wel beter dan de radio, waar 99,996 procent van alle uitgezonden muziek door amper 1 procent van de artiesten wordt aangebracht.’

Meer