Podcasts vertonen een opmerkelijke schaarste aan muziek

De populariteit van de podcast kent een opmerkelijke groei. Sinds het midden van het voorbije decennium was er jaarlijks sprake van ongeveer een verdubbeling. Dat blijkt een rapport van het onderzoeksplatform Pex, gebaseerd op een analyse van meer meer dan 32,4 miljoen podcast-episodes. Opmerkelijk daarbij is volgens de onderzoekers ook de grote schaarste aan muziek.

Pex stelde vast dat de programmering aan podcasts elk jaar een verdubbeling kent. De onderzoekers wijzen erop dat de duur van de individuele afleveringen sinds het midden van het voorbije decennium is gehalveerd. Vijf jaar geleden duurde een podcast gemiddeld 45 minuten en 44 seconden. Dat is nu teruggebracht tot 35 minuten en 27 seconden momenteel.

Mogelijkheden

Daarnaast benadrukte Pex dat podcasters vorig jaar in totaal 6,97 miljoen uur shows online hebben geplaatst. Dat is bijna 700 procent meer dan vijf jaar geleden. Op YouTube zou dit volume ongeveer acht dagen aan inhoud garanderen.

‘Podcasts worden elk jaar exponentieel populairder, maar opmerkelijk is de afwezigheid van muziek’, benadrukt Pex in een commentaar op de cijfers. Dat is opmerkelijk voor een auditief medium. Maar in het onderzoek van Pex bevatten slechts bijna 5,54 miljoen podcasts ten minste tien seconden muziek. Dat is een aandeel van amper 16,81 procent.

‘De verrassend kleine hoeveelheid muziek die momenteel in podcasts te zien is, gekoppeld aan de aanhoudende groei van het medium, toont dat er hier voor muziek nog een aanzienlijke ruimte voor verdere ontwikkeling aanwezig is,’ zeggen de onderzoekers. ‘Men kan dan ook verwachten dat muzikanten de volgende jaren op een aantal podcast-overeenkomsten zullen kunnen rekenen.’

Overnames

Ook de overnamemarkt toont volgens analisten de toenemende populariteit van de podcast. In februari werd bekend gemaakt dat het Ringer Podcast Network door de Zweedse groep Spotify was overgenomen. Met die transactie zou een bedrag van 250 miljoen dollar zijn gemoeid.

Ook LiveXLive investeerde begin mei 18 miljoen dollar in Podcast One. Enkele dagen geleden sloot opnieuw Spotify bovendien een exclusieve samenwerkingsovereenkomst met de Joe Rogan Experience (JRE). Het Zweedse bedrijf investeerde in dat project 100 miljoen dollar.

Meer