Concertgigant Live Nation ziet omzet met 95 procent crashen: ‘Streaming zal live evenementen nooit vervangen’

Concertorganisator Live Nation ziet voorlopig weinig vooruitzichten op een herstel. De wereld moet het inmiddels al acht maanden grotendeels zonder live evenementen voor grotere publieksgroepen doen en Live Nation ziet in die situatie voorlopig ook weinig verbetering.

Positief is volgens het bedrijf echter alvast dat de interesse van het publiek in het fysiek bijwonen van evenementen levendig blijft.

Weinig verandering

Live Nation boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 184 miljoen dollar. Dat komt neer op een daling met 95 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

De inkomsten uit concerten vielen met 95 procent terug tot 154,8 miljoen dollar. De ticketing, die tijdens het derde kwartaal vorig jaar nog 388,5 miljoen dollar inkomsten hadden gegenereerd, moest nu een uitstroom van 19,8 miljoen dollar melden. De opbrengsten van sponsoring en reclame daalden van 215,2 miljoen dollar naar 47,9 miljoen dollar.

Het bedrijf leed een verlies van 504,4 miljoen dollar, tegenover een positief resultaat van 260 miljoen dollar het derde kwartaal van vorig jaar. Concerten leverden een verlies op van 281,6 miljoen dollar, terwijl ook bij de ticketing een negatief resultaat van 197,4 miljoen dollar moest worden opgetekend.

De teleurstellende cijfers zitten grotendeels in lijn met de resultaten van het tweede kwartaal, toen een omzetdaling met 98 procent moest worden gemeld. Michael Rapino, topman van Live Nation, merkt daarbij op dat er in de marktomstandigheden sinds het tweede kwartaal ook nagenoeg geen verandering is ingetreden.

Interesse

De muziekwereld leeft nu al bijna acht maanden grotendeels zonder live evenementen. Om de impact van de coronapandemie heeft Live Nation wel een programma opgestart dat een belangrijke kostenreductie zou moeten leiden. Gewag wordt gemaakt van een besparing van 900 miljoen per jaar.

Live Nation zegt echter nog over een cash reserve van 1,9 miljard dollar te beschikken. ‘Dat bedrag moet voldoende zijn om te overleven tot hopelijk volgende zomer opnieuw een volledig concertseizoen kan worden georganiseerd,’ merkt het bedrijf op.

Positief is volgens Live Nation echter ook dat de meeste concertgangers de tickets voor uitgestelde evenementen bewaren en geen terugbetaling eisen. ‘Dit geeft aan dat er bij het publiek een grote wens bestaat om na het einde van de coronacrisis opnieuw naar concerten te gaan,’ voert Michael Rapino aan.

Het magazine Rolling Stone zegt echter dat niet iedereen even optimistisch klinkt. Sommigen zouden immers verwachten dat de concertsector minstens twee jaar nodig zal hebben om zich van de crisis te herstellen.

Live Nation is inmiddels met een aantal sectorgenoten, waaronder rivaal AEG Worldwide, een actie gestart om bij de overheid steun voor de industrie te bepleiten.

Daarnaast probeert het bedrijf een gedeelte van de gemiste inkomsten door betaalde streaming-evenementen te vervangen. ‘Betaalde streaming kan ook na het einde van de pandemie voor een aanvulling van de inkomsten uit de kernactiviteiten blijven vormen,’ meent Rapino.

‘Maar uiteindelijk zullen die digitale platformen toch vooral als een complementaire dienst of promotie voor de live evenementen fungeren.’

Meer