‘Steun aan Brussels Airlines verdwijnt niet in Lufthansa-pot’

De Duitse luchtvaartgroep Lufthansa onderhandelt met de Belgische staat over steun aan dochterbedrijf Brussels Airlines. ‘Een bijdrage van uw land zou specifiek gebruikt worden in uw land’, zou CEO Carsten Spohr beloofd hebben aan premier Sophie Wilmès.

De VRT-nieuwsredactie kon een brief van de Lufthansa-baas aan de premier inkijken. In het document hameren de Duitsers op het feit dat eventuele overheidssteun voor Brussels Airlines enkel gebruikt zal worden voor Brussels Airlines. Spohr wil zelf naar de Wetstraat 16 komen om er samen met de CEO van Brussels Airlines, Dieter Vranckx, de plannen toe te lichten.

‘Brussels Airlines en haar sterke positionering in Afrika in combinatie met haar sterke verbondenheid met de Belgische economie en thuismarkt, beschikt over een bijzonder groot potentieel dat we samen nog kunnen benutten. De hub in Brussel in het bijzonder, is belangrijk voor de Lufthansagroep’, staat in de brief.

Het scenario dat het meest circuleert is steun voor Brussels Airlines in de vorm van leningen of staatsgaranties ter waarde van 290 miljoen euro. Een volwaardige instap in het kapitaal wordt minder kansen toegedicht. Een volledige nationalisering lijkt – ook gezien de positie van Lufthansa – uitgesloten.

Jan Smets, voormalig gouverneur van de Nationale Bank is sinds kort de covoorzitter van Brussels Airlines, naast Lufthansa-directielid Thorsten Dirks. Smets moet de Belgische belangen bewaken.Hij kwam in de plaats van de jarenlange voorzitter en costichter Etienne Davignon.

Swiss en Austrian

Het zijn drukke tijden voor Spohr, want Lufthansa omvat onder meer ook de luchtvaartmaatschappijen Swiss en Austrian Airlines. Ook voor die dochterbedrijven hengelt hij dezer dagen naar overheidssteun, respectievelijk bij de Zwitserse en Oostenrijkse regering.

Lufthansa kan zich niet meer op eigen kracht redden. In thuisland Duitsland woedt een politiek debat over wat de beste manier voor een overheid is om Lufthansa, dat als systeemkritisch beschouwd wordt, te ondersteunen. Doordat het Frans-Nederlandse Air France-KLM zijn overheidsgesteunde reddingsplan vrijwel rond heeft, stijgt de druk op Berlijn om ook Lufthansa snel beschutting te geven.

Pas normalisering in 2023

Spohr liet eerder intern uitschijnen dat Lufthansa voor drie moeilijke jaren staat. Door de vele reisbeperkingen – zo goed als alle passagiersvluchten van de groep zijn opgeschort – verliest ze momenteel 1 miljoen euro per uur. De CEO verwacht dat de Lufthansa-groep pas in 2023 uit de rode cijfers zal kunnen klimmen. ‘We waren als eerste sector door de wereldwijde crisis getroffen, en we zullen bij de laatste zijn die eruit zullen geraken’, verklaarde hij in een interne mededeling.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.