Stellantis schrapt in Frankrijk mogelijk nog eens 1.400 banen

Autobouwer Stellantis zou dit jaar in Frankrijk mogelijk tot veertienhonderd banen kunnen schrappen. Met die afslanking zou Stellantis hopen de verschuivingen in de wereldwijde autosector te kunnen opvangen. Dat hebben een aantal woordvoerders van de Franse vakbonden tegenover het persbureau Reuters gezegd.

De Franse vakbonden staan voor belangrijke onderhandelingen met de top van Stellantis over een nieuwe arbeidsovereenkomst. Stellantis werd een jaar geleden gecreëerd door de samensmelting van de Italiaans-Amerikaanse autogroep Fiat-Chrysler en diens Franse sectorgenoot Groupe PSA.

“Elke discussie over banenverlies in een divisie, wordt dan ook nauwkeurig gevolgd in de andere landen waar de groep actief”, merkt Reuters op. 

Vrijwillig vertrek

Uit een aantal documenten blijkt dat Stellantis vorig jaar in Frankrijk 1.380 banen heeft geschrapt. Die afslanking kon wel volledig met een vrijwillig vertrek worden doorgevoerd. Volgens de Franse vakbonden zal dit jaar wellicht een gelijkaardige afbouw van het personeelsbestand op het programma staan.

“Daarbij zouden dit jaar in de Franse fabrieken van Stellantis mogelijk tussen dertienhonderd en veertienhonderd ontslagen vallen”, luidt het. Dat cijfer komt volgens Reuters in grote lijn overeen met de eerdere ontslagrondes die bij de PSA werden doorgevoerd voor Stellantis werd opgericht.

De traditionele autobouwers worden met ingrijpende marktverschuivingen geconfronteerd. Er moet immers zwaar worden geïnvesteerd in nieuwe technologieën, waarbij ook rekening moet worden gehouden met nieuwe concurrentie van een reeks technologiebedrijven zoals Tesla.

Tegelijkertijd staat de sector, onder meer door de uitbraak van de coronacrisis, onder sterke druk. Problemen met de toeleveringsketens, onder meer voor de aanvoer van halfgeleiders, maken de situatie nog complexer.

Italiaanse lening

Carlos Tavares, topman van Stellantis, had eerder dit jaar al aangegeven dat een afslanking van de activiteit in Europa niet geheel uitgesloten kon worden. De Portugese topman van Stellantis had voordien nochtans te kennen gegeven in Europa geen fabrieken te zullen sluiten.

“Over het algemeen houd ik mij aan de beloften die ik heb gedaan, maar we moeten ook competitief blijven”, had hij aangevoerd.

Inmiddels heeft Stellantis aangekondigd in Italië een gegarandeerde lening van 6,3 miljard euro, anderhalf jaar geleden door de Italiaanse overheid toegekend, terug te betalen. Nochtans had de autobouwer nog een jaar tijd om die terugbetaling te doen.

Maar zonder die financiële verplichtingen eigent Tavares zichzelf een grotere manoeuvreerruimte toe om met de Italiaanse overheid over de activiteiten van Stellantis in dat land te onderhandelen.

(am)

Meer