Sony’s zelfrijdende elektrische auto is lappendeken van bestaande technologie

KEIZO MORI/UPI/Shutterstock/Isopix

Net als Apple lonkt het Japanse technologiebedrijf Sony naar zelfrijdende wagens, die bovendien volledig elektrisch zullen zijn. Om de concurrentie een stap voor te zijn, maakte Sony handig gebruik van zijn expertise in smartphones, robotica en sensoren. Sony zal zelf geen wagens produceren, maar wel zijn technologie verkopen.

De Japanse technologiespeler is vastberaden om mee te spelen op de markt van zelfrijdende wagens. Ook het Amerikaanse Apple ziet de zelfrijdende elektrische wagens als een logische volgende stap voor het bedrijf. Onder de noemer ‘Project Titan’ verkent Apple blijkbaar al jaren duurzame auto’s zonder bestuurder, maar meer informatie daarover wordt ijverig verborgen gehouden. Apple CEO Tim Cook hintte dinsdag dat het bedrijf werkt aan een eigen besturingssysteem dat automakers zullen kunnen aankopen voor de productie van zelfrijdende auto’s.

Ondertussen heeft Sony al testen gedaan met zijn Vision-S, een elektrische wagen waarin het Japanse bedrijf al zijn expertise van smartphone-software en andere applicaties heeft ingepompt. De technologie van de Vision-S zou daardoor uiteindelijk een vlotte zelfrijdende ervaring moeten verschaffen aan wagens die opteren voor het gebruik van de Sony-snufjes. (De Vision-S zal wel niet commercieel beschikbaar worden gesteld, zegt Sony op dit moment, red.).

Pijlsnelle ontwikkeling

In december 2020 testte Sony de Vision-S bijvoorbeeld op openbare wegen in Oostenrijk, met veelbelovende resultaten. Het project was op dat moment nog maar twee jaar in ontwikkeling. ‘We hebben veel tijd gespendeerd aan de uitwerking van het concept, daarom konden we hem uiteindelijk sneller ook echt ontwikkelen’, zei Izumi Kawanishi, een verantwoordelijke voor AI-robotica bij Sony.

Uiteindelijk zou Sony de technologie voor auto’s evensnel willen produceren als zijn Xperia-smartphones en andere producten. Daarvoor gebruikt het bedrijf dan ook letterlijk bepaalde applicaties en componenten die te pas komen aan smartphones. Zo zullen de schermen in de wagens gebaseerd zijn op die van smartphones en dezelfde 5G-chips gebruiken.

Die smartphone-filosofie bij het produceren van wagens pakt goed uit voor Sony. ‘Deze vorm van soepele productie bleek vrij succesvol voor het ontwikkelen van een zelfrijdende wagen’, zei Kawanishi. De prototypen zijn ondertussen volledig functioneel, volgens Sony.

Sensoren en geluid dempen

Ook bij andere bestaande producten haalde Sony inspiratie voor zijn wagen. Zo vormden het bestaande licht detecterende sensoren handig om naar sensoren die de wagen kan gebruiken om haar omgeving en het omringende verkeer in de gaten te houden.

Sony is ook een expert in audioproducten, onder andere door zijn ervaring met speakers en de Playstation, en wendde geluiddempende technologie aan om de binnenkant van de wagen volledig klankvrij te maken. Daarmee wil Sony het comfort van passagiers verhogen.

De wagen zou bovendien gelinkt worden aan het bestaande online platform van Sony-apparaten. ‘We willen van zelfrijdende auto’s een persoonlijk online toestel maken’, besluit Kawanishi. (am)

Lees ook: Sony waagt zich aan de productie van drones