Sony gaat elektrische auto’s bouwen, mét PlayStation-verbinding

Het Japanse elektronicamerk Sony kondigt de oprichting van het bedrijf Sony Mobility aan. Die dochteronderneming moet “de intrede op de markt van elektrische voertuigen voorbereiden”. De twee eerste modellen zijn alvast al klaar.

Is het een manier om zijn elektronische autosnufjes te promoten, of is het Sony echt menens om een automerk te worden? Dat is de vraag die analisten zich stellen na de opvallende presentatie van Sony op de techbeurs CES in Las Vegas.

Topman Kenichiro Yoshida presenteerde er een tweede conceptwagen van Sony, het SUV-model Vision-S 02. Een eerste voorlopig model, Vision-S 01, werd twee jaar geleden al op dezelfde conferentie voorgesteld. Toen ging iedereen er nog vanuit dat die auto vooral diende om Sony’s technologie op het vlak van beeldverwerking en sensoren in de spotlights te plaatsen. Een commerciële lancering is er nooit van gekomen.

Sony

Maar twee jaar later hangt er meer spanning rond Sony’s auto-ambities. Ook techbedrijven als Google en Apple hebben autoplannen. Dat heeft alles te maken met de geleidelijke transformatie van de auto naar een zelfrijdend voertuig waar de passagiers zich niet meer om het verkeer hoeven te bekommeren, maar zich op werktaken of entertainment kunnen storten en ook online verbonden zijn met allerhande clouddiensten.

PlayStation

Een wagen onder het Sony-merk op de markt brengen is in die context niet zo gek meer, want Sony is ook het bedrijf achter onder meer de spelconsole PlayStation en de blockbuster Spider-Man. Het ruime interieur van de nieuwe conceptwagen is geschikt voor “entertainment-ervaringen”, zegt Sony, dankzij immersieve luidsprekers en panoramische tv-schermen die een bioscoopervaring moeten simuleren.

Sony

Uiteraard is de eigen streamingdienst Bravia Core ingebouwd in de wagen en er is ook een verbinding op afstand mogelijk met de PlayStation-console thuis, net als de mogelijkheid om games te spelen via de cloud.

“Sony is goed gepositioneerd als creatief entertainmentbedrijf om mobiliteit opnieuw te definiëren”, vatte CEO Yoshida samen.

(mah)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20