Solliciteren in coronatijden? 5 tips om een nieuwe job te vinden

Hoewel de economie door Covid-19 een stevig duw krijgt, betekent dat niet dat alle bedrijven de zoektocht naar nieuwe werkkrachten gestaakt hebben. Integendeel: elke crisis is een opportuniteit. Daarom 5 tips om te solliciteren in coronatijden.

Nu we al anderhalve maand zoveel mogelijk in ons kot moeten blijven, is het geen sinecure om een job te vinden. ‘Sollicitatiegesprekken worden afgezegd of uitgesteld, jobbeurzen gaan niet door, en ook opleidingen worden geschrapt’, zegt doctoraatsstudent Jolien Stremersch van de Universiteit Gent. ‘Toch wordt er nog steeds intensief naar werk gezocht’, concludeert ze na een bevraging met de VDAB bij werkzoekenden.

Enkele concrete tips:

  • Steek uw cv in een nieuw kleedje: eigenlijk is het geen nieuwe tip, maar een curriculum vitae en een motivatiebrief moeten altijd aangepast zijn aan de vacature. Gebruik daarom dezelfde termen en woorden als de werkgever. Benadruk ook soft skills, zoals bijvoorbeeld communicatieve vaardigheden.
  • Spreek uw netwerk aan: denk zorgvuldig na over uw nieuwe carrière en spreek kennissen aan, van wie u denkt dat ze connecties hebben. Zij kunnen u ongetwijfeld helpen om in contact te komen met de juiste mensen.
  • Blijf bijleren: neem de tijd om nieuwe vaardigheden aan te leren. Dat kan ook een meerwaarde voor uw cv betekenen, want het toont dat u gemotiveerd en leergierig bent. Uit de bevraging van Stremersch blijkt bijvoorbeeld dat 1 op de 10 werkzoekenden nu meer tijd neemt om zich bij te scholen via een online opleidingstraject.
  • Wees eerlijk: als u uw job dreigt te verliezen, geef dat dan toe. De sleutel is om dat te erkennen en om te draaien. ‘Het klopt dat mijn vorige werkgever het moeilijk heeft, maar ik ben ook echt geïnteresseerd in deze baan’, is een simpele en correcte manier om dat te doen.
  • Geen schrik voor het video-interview: hoewel een fysiek sollicitatiegesprek al stressvol kan zijn, is een videoconferentie nog wat zenuwslopender. Wees daarom uitermate voorbereid: test alle techniek, draag de kleren die u op een normaal gesprek ook zou dragen en probeer betrokkenheid te tonen. ‘Knik en glimlach iets meer, maar overdrijf het niet. Anders lijkt het niet authentiek’, zegt de Amerikaanse loopbaanexperte Vicki Salemi aan CNN.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.