Slechts een minderheid van de producten van het Zwitserse voedingsconcern Nestlé beantwoordt perfect aan de normen die op het gebied van gezondheid worden gesteld. Dit blijkt uit een intern document van het concern zelf, dat door de Britse zakenkrant Financial Times kon worden ingekeken. De krant merkt op dat het bedrijf in het document erkent dat meer dan 60 procent niet aan de definitie van gezonde producten zou beantwoorden.
Nestlé zou bovendien toegeven dat een aantal categorieën en producten, ondanks alle mogelijke inspanningen en innovaties, ook nooit aan die vereisten zal kunnen voldoen.
Gezondheidslabel
Het document, dat volgens de Financial Times bedoeld was voor een aantal topmanagers van het bedrijf, stelt dat slechts 37 procent van de producten van Nestlé, dierenvoeding en medische toepassingen uitgesloten, een score van meer dan 70 procent zou halen op een Australisch gezondheidstabel, dat onder meer door internationale groepen zoals de Access to Nutrition Foundation (ANF) wordt gehanteerd.
In de drankendivisie van de Zwitserse groep, op uitzondering van pure koffie, zou 96 procent van de producten niet aan de gestelde vereisten voldoen. In de afdelingen snoep en roomijs zou dat cijfer nog verder oplopen tot 99 procent.
Water en zuivelproducten haalden met scores van respectievelijk 82 procent en 60 procent betere resultaten. De betrokken activiteiten vertegenwoordigen ongeveer de helft van de totale jaarlijkse omzet die Nestlé realiseert.
Vele producten van Nestlé zouden meer suikers of zouten bevatten dan wordt aangeraden. Daarnaast is er ook nog sprake van kleurstoffen en smaakversterkers.
Mark Schneider, chief executive van Nestlé, zegt te erkennen dat consumenten een gezonder diëet verwachten, maar voegt er aan toe categoriek te moeten tegenspreken dat verwerkte voedingsproducten – die een aanzienlijk deel van de portfolio van Nestlé en andere multinationals vormen – op het gebied van gezondheid tekort zouden schieten.
Evenwicht
Nestlé zegt in een commentaar tegenover de krant bezig te zijn aan een project dat de kwaliteit en de voedingswaarde van zijn producten verder zou moeten kunnen opvoeren. ‘Die inspanningen spreiden zich over verscheidene decennia uit’, aldus het bedrijf.
‘De voorbije twee decennia zijn we er in gelukt om de gehaltes suikers en zouten in onze producten gevoelig te verminderen. Alleen al de voorbije zeven jaar kon op dat gebied een daling met ongeveer 15 procent worden gemeld.’
‘De voorbije jaren hebben we bovendien duizenden betaalbare nieuwe producten gelanceerd die op het gebied van voedingswaarde wel aan de hoogste normen voldoen’, aldus het bedrijf. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat een gezond dieet gekenmerkt wordt door een evenwicht tussen welzijn en genot.’
‘Daarbij moet in beperkte mate ook plaats zijn voor producten die vooral op het genieten zijn gericht. Ook in de toekomst zullen we verder blijven werken aan producten die gezonder en smakelijker zijn.’ (ddw)