Dierenvoeding en melk helpen Nestlé aan mooie groeicijfers

De Zwitserse voedingsreus Nestlé boekte dit jaar tot nu toe 3,5 procent meer omzet dan een jaar eerder. Dat komt vooral door de dierenvoedingstak, die 10,6 procent vooruit ging. Water was in vrije val.

De coronacrisis is een tweesnijdend zwaard voor Nestlé. De ene divisie verkoopt meer, de andere gaat helemaal onderuit. In het derde kwartaal ging de omzet weliswaar 9,4 procent in het rood, de sterkste daling in zes jaar tijd, maar over het hele jaar houdt het bedrijf zich sterk.

Nu mensen meer thuiszitten, hebben ze meer tijd om voor hun huisdieren te zorgen en misschien zijn er ook meer eenzame mensen die een huisdier kopen. Dat is te zien aan de cijfers van Nestlé. In de eerste negen maanden ging de verkoop van dierenvoeding 10,6 procent hoger.

Ook melk- en koffieproducten konden op een stevige verkoop rekenen. Melk deed er 8,2 procent bij, koffie groeide met ‘hoge dubbele cijfers’. Dat is 20 procent of meer. Nestlé zag meer vraag naar Starbucks-producten, Nespresso en Nescafé.

Waterval

Water liet het echter afweten. De verkoop zonk 7,9 procent omdat mensen thuis meer kraantjeswater gebruiken en minder onderweg snel een flesje uit de automaat halen. Ook snoep ging 1,8 procent lager.

Nestlé maakte woensdag geen winstcijfers bekend.

Over het volledige jaar verwachten de Zwitsers 3 procent meer te verkopen dan een jaar eerder. ‘Ook de onderliggende operationele winstmarge zou moeten verbeteren’, klinkt het in het persbericht over de resultaten.

Meer