Met de start van het nieuwe jaar is ook een nieuwe treinverbinding tussen China en Europa in gebruik genomen. De route verbindt de Chinese metropool Xian met de Duitse stad Mannheim. Voor de transporten worden echter de bestaande verbindingen van de Nieuwe Zijderoute gemeden. De dienst loopt immers door Sint-Petersburg.
Vanuit de Russische stad worden de voorraden naar de Duitse haven Mukran – op het eiland Rügen in de Oostzee – gebracht. Daar volgt een laatste traject naar de stad Mannheim, aan de samenloop van de Rijn en de Neckar in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. Een eerste trein – met vijftig containers elektronica en kleding – is al onderweg.
De treinen vertrekken in China en bereiken Rusland langs de grensovergang Manzhouli-Zabaykalsk. De transporten zullen over een periode van zestien tot achttien dagen een afstand van ongeveer 12.800 kilometer afleggen.
Snelheid
De keuze voor een traject door Sint-Petersburg is volgens waarnemers niet toevallig. In eerste instantie garandeert de route een sneller transport, aangezien de treinen slechts één keer tussen verschillende spoorbreedtes moeten wisselen. Daarna vindt de enige overslag plaats in de havens van Sint-Petersburg en Mukran.
Bovendien wordt opgemerkt dat de route door Wit-Rusland en Polen door congesties bij de grensovergangen grotere vertragingen veroorzaakt. “Małaszewicze – de grensovergang tussen Wit-Rusland en Polen – is al extreem druk omdat hij bijna 90 procent van het verkeer tussen China en Europa moet verwerken”, luidt het.
“Daarnaast hebben onderhoudswerken de laatste maanden van vorig jaar tot tijdelijke onderbrekingen veroorzaakt. Daardoor is de vertraging van de treinen op die route al tot enkele weken opgelopen.”
“Er moet echter ook met een politiek aspect rekening worden gehouden”, voeren de expert nog aan. “De migrantencrisis heeft de spanningen tussen Polen en Wit-Rusland doen oplopen. Dat heeft geleid tot een toenemende instabiliteit in de betrekkingen van de twee landen.”
“Aan beide zijden werd al met mogelijke grenssluitingen gedreigd, waardoor de treintransporten tussen China en Europa in het gedrang konden komen. Misschien is de keuze voor St. Petersburg een duidelijke waarschuwing van China dat landen met hun rivaliteit het Belt & Road Initiative (BRI) niet zonder consequenties in het gedrang kunnen brengen.”
Multimodaal
De waarnemers merken op dat Sint-Petersburg steeds verder aan belang wint in de logistieke corridors die China met West-Europa moeten verbinden.
Een toenemend aantal logistieke groepen lijkt de Russische stad als een interessante logistieke draaischijf te bestempelen voor Chinees-Europese trafieken. In december lanceerde immers ook al het Oostenrijkse bedrijf Far East Land Bridge (Felb) al een verbinding tussen Sint-Petersburg en de Chinese hoofdstad Peking.
Deze dienst heeft ook een multimodaal profiel, aangezien hij Noord-Europese havens zoals Rotterdam, Duisburg of Hamburg met Sint-Petersburg verbindt. Ook Felb wees voor zijn keuze vooral naar de problemen tussen Polen en Wit-Rusland.
(bzg)