Nieuwe mijlpaal voor Chinees-Europese vrachttreinen: in half jaar meer dan 700.000 containers

Tijdens de eerste helft van dit jaar hebben 7.377 vrachttreinen goederen tussen China en Europa vervoerd. Dat vertegenwoordigde een stijging met 43 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Die cijfers staan in een rapport van de China State Railway Group (CSRG). De spoorwegmaatschappij voegt eraan toe dat de stijging in grote mate was te danken aan capaciteitsuitbreidingen in China en een versterking van de collaboratie met de landen langsheen de route.

In totaal vervoerden de treinen de eerste zes maanden van dit jaar 707.000 standaard containers (20 voet). Dat weerspiegelde een stijging met 52 procent tegenover de eerste helft vorig jaar.

Duisburg

Uit het rapport van het staatsbedrijf blijkt dat het netwerk in China 29 verschillende regio’s bereikt, maar anderzijds een verbinding legt met 168 steden in 23 Europese landen. Tevens stelde de spooronderneming dat 85 procent van de treinen die vanuit China naar Europa zijn vertrokken, ook op het terugreis vracht konden meenemen.

Het is inmiddels tien jaar geleden dat het spoorbedrijf vanuit China een eerste vrachttrein naar Europa liet vertrekken. Die reis ging van Chongqing naar Duisburg in Duitsland. “Sindsdien hebben de treinen meer dan 40.000 reizen ondernomen, waarbij in totaal voor meer dan 200 miljard dollar aan goederen werden vervoerd”, aldus de onderneming.

“De verscheidenheid aan producten die door de treinen worden vervoerd, is tijdens de voorbije tien jaar eveneens sterk uitgebreid”, voert China State Railway verder aan. “In eerste instantie was er vooral sprake van laptops en aanverwante onderdelen.”

“Tegenwoordig omvat de cargo meer dan 50.000 verschillende artikelen, waaronder wagens, chemische producten, industriële goederen en medische benodigdheden. Daarnaast is de service ook voor de e-commerce tot een belangrijk kanaal uitgegroeid.”

Investeringen

De waarde van de vervoerde producten zou vorig jaar een niveau van 56 miljard dollar hebben bereikt. Vijf jaar geleden was er nog sprake van 8 miljard dollar.

Het staatsbedrijf merkt nog op dat het voorbije jaar aanzienlijke investeringen zijn gebeurd in onder meer de uitbreiding van spoorwegcentra zoals Erenhot (Binnen-Mongolië) en Alataw Pass (Xinjiang), belangrijke knooppunten op de Chinees-Europese route.

Een woordvoerder van de onderneming wees er nog op dat de Chinees-Europese verbinding ook tijdens de coronacrisis een cruciale rol heeft vervuld om de internationale logistieke routes in stand te houden, onder meer gedurende periodes dat de scheepvaart onder sterke druk raakte en luchtvaart nagenoeg was stilgevallen.

(jvdh)

Meer