Siemens ziet treinen op waterstof voor transport over grote afstanden

Het Duitse technologieconcern Siemens bereidt tests voor met treinen op waterstof, die een actieradius van duizend kilometer kunnen aanbieden. De onderneming beschouwt de technologie onder meer als een emissievrije oplossing op routes zonder bovengrondse elektriciteitskabels.

Dat heeft Michael Peter, hoofd van Siemens Mobility, tijdens de conferentie Reuters Next gezegd.

Vervoer op lange afstand

“Treinen die waterstof gebruiken om aan boord een ​​elektrische batterij op te laden, zullen hun bereik drastisch kunnen opvoeren”, merkt Peter op. “Een batterij biedt een trein immers slechts een onafhankelijke aandrijving voor ongeveer 100 kilometer.”

“Dankzij de inzet van waterstof kunnen de treinen echter ook gebruikt worden voor verplaatsingen op lange afstand over routes die niet over een bovengrondse elektriciteitsleiding beschikken.”

“We hebben de instrumenten in handen om de uitstoot tot nul terug te brengen”, betoogt Peter. “Dan kan men niet langer uitsluitend over de goedkoopste bedrijfskosten praten. Er moet ook gesproken worden over de kosten die gekoppeld zijn aan de uitstoot van koolstofdioxide in de atmosfeer. Die bedragen zijn gigantisch.”

“Waterstof kan in het treinvervoer ook goedkoper en veel sneller worden geïntroduceerd dan bij het vrachtwagentransport. Er is in het spoorvervoer immers geen uitgebreid netwerk van tankstations nodig om een optimale bevoorrading te garanderen.”

Op spoorlijnen zonder een elektrische bovenleiding moet tot nu toe op dieselmotoren beroep worden gedaan. “Die krachtbron produceert grote hoeveelheden schadelijke emissies”, voert Peter aan.

“In Europa rijden momenteel 20.000 locomotieven rond die de volgende vijftien jaar door alternatieven op waterstof kunnen worden vervangen.” De treinen zouden een snelheid tot 160 kilometer per uur kunnen halen.

Hogere kostprijs

“De technologie, die volgend jaar door Siemens in Duitsland zal worden getest, zal een belangrijke bijdrage leveren aan de milieudoelstellingen die door de maatschappij naar voor worden geschoven”, merkt Peter op. “Ongeveer 80 procent van het treinverkeer rijdt al op geëlektrificeerde lijnen, die een duurzaamheid van 100 procent laten optekenen.”

“De resterende 20 procent van dit massavervoer – ook al is het vaak door diesel aangedreven – is in ieder geval minder milieuvervuilend dan het gebruik van een individuele auto. Indien we de klimaatdoelstellingen willen halen, zal het transport in het algemeen naar 100 procent duurzaamheid moeten streven.”

Siemens Mobility gaf geen details over de kostprijs van de treinen. Treinen op waterstof zijn in aankoop in het algemeen duurder dan elektrische alternatieven, maar die extra investering kan worden gecompenseerd door een langere levensduur.

“Treinen op waterstof kunnen vier decennia lang 400.000 kilometer per jaar afleggen”, luidt het. “Achteraf zijn bovendien ook nog grote delen recycleerbaar.”

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.