Sentiment is erg belangrijk op de beurs – maar hoe weet je eigenlijk wat beleggers denken?

Aandelenmarkten worden voor een groot deel gedreven door “gevoelens”; beleggers die overmatig enthousiast of somber worden over een bepaalde bedrijfstak. Maar hoe meet je dat? MoneyWeek nam een van de beste sentimentsindicatoren die er zijn onder de loep.

Waarom is dit belangrijk?

Deze week publiceerde de Bank of America haar maandelijkse sentimentenquête. Dit is eigenlijk een onderzoek naar wat fondsbeheerders wereldwijd kopen, verkopen en – allerbelangrijkst - denken. Het is nuttig omdat het je een exact idee geeft van waar de professionele beleggers hun geld in steken. Je zult vaak merken dat je kunt profiteren door precies het tegenovergestelde te doen.

Sentiment is moeilijk te meten op de aandelenmarkt. Er zijn veel verschillende “bull vs bear“-maatstaven en het is niet altijd duidelijk welkeen het meest van belang, of überhaupt wetenschappelijk waardevol is.

Op de lange termijn zouden de prijzen van activa (naar wij hopen) in de eerste plaats moeten worden gedreven door fundamentele factoren: als je een aandeel van een bedrijf met goede vooruitzichten tegen een redelijke prijs koopt, zou het goed voor je moeten uitpakken. Dat is het nut van markten: zij zijn het beste mechanisme om prijzen te bepalen dat we hebben, waardoor zij de beste manier zijn om middelen effectief toe te wijzen.

Op de kortere termijn worden activaprijzen echter gedreven door geldstromen. Als iedereen besluit om bijvoorbeeld Bitcoin te kopen, en er zijn niet veel Bitcoins om te kopen, dan zal de prijs stijgen, ongeacht de wat de fundamentele factoren van de belegging zijn.

Waar draait sentiment om?

De realiteit is dat markten zich niet altijd op een nuchtere en verstandige manier op de lange termijn richten. “We zijn allemaal mensen, we willen allemaal snel rijk worden (zelfs degenen onder ons die weten dat het een slecht idee is om zo te denken), en we jagen allemaal graag hypes na”, schrijft John Stepek, financieel journalist en auteur van The Sceptical Investor.

Dus, bij gebrek aan een beter woord, “gevoelens” zijn belangrijk. In de aandelenmarkt vertaalt zich dat in activa die verkeerd geprijsd zijn – ofwel ver boven wat ze “zouden moeten” zijn, ofwel ver eronder.

De vraag is: hoe kunnen we zien of beleggers overdreven enthousiast of somber zijn over een bepaalde sector of markt? Dat is waar “sentiment” om draait. Je probeert de “stemming” van de markt vast te leggen om een beter idee te krijgen van waar de beste kansen liggen.

Hoe meet je dat sentiment?

De volgende vraag is: hoe meet je dat? Er zijn veel verschillende manieren, waarvan de meeste meer kunst dan wetenschap zijn.

“Een van mijn favorieten binnen het kunst-spectrum (hoewel het echt heel betrouwbaar is) is de tijdschriftcover-indicator”, schrijft Stepek. Dit is het idee dat een beleggingstrend waarschijnlijk zijn beloop heeft gehad tegen de tijd dat hij op de omslag van veelgelezen, algemene tijdschriften verschijnt.

Dit is niet omdat er iets mis is met de kwaliteit van de verslaggeving in deze tijdschriften, maar omdat, zodra een trend groot genoeg is om de financiële pagina’s te verlaten en op de voorpagina van kranten of algemene tijdschriften terecht te komen, dit betekent dat er niet veel mensen kunnen zijn die er nog van moeten horen.

Dat betekent weer dat de groep kopers aan het opdrogen is. En dat suggereert dat er een kentering op komst is.

  • Hetzelfde geldt ook voor negatieve verhalen – als je overal leest over het einde van de olie, is het heel waarschijnlijk dat de olieprijs dichter bij een dieptepunt dan bij een hoogtepunt is, bijvoorbeeld.

Hoe past de Bank of America-enquête onder fondsbeheerders in dit plaatje?

De maandelijkse wereldwijde enquête onder fondsbeheerders is een andere érg nuttige enquête.

In het kort: deze mensen controleren de grote geldstromen. Als ze allemaal erg bullish of erg bearish zijn op een bepaald gebied, betekent dat waarschijnlijk dat het dicht bij een uiterste is, simpelweg omdat er niemand meer over is om financieel gewicht toe te voegen aan die specifieke positie.

Wat valt er op uit deze laatste enquête?

Er is niet veel overtuiging over wat dan ook. Managers zijn wat somberder over de groeivooruitzichten en lijken te denken dat de reflatiehandel zijn beste tijd heeft gehad, maar ze zijn niet massaal bearish.

Er zijn nu dus geen duidelijke “extreme” posities. “Dat is de moeite waard om op te merken; als het gaat om sentiment en contrarian bets (tegendraadse gokken, red.), ben je niet op zoek naar situaties waarin 60 procent het ene denkt en 40 procent aan de andere kant staat. Er zijn nu dus geen duidelijke “extreme” posities. “Dat is de moeite waard om op te merken; als het gaat om sentiment en contrarian bets, ben je niet op zoek naar situaties waarin 60 procent het ene denkt en 40 procent aan de andere kant staat. Je bent als tegendraads belegger (…) meer gebaat bij een 90/10-verhouding, of idealiter 99/1.”

Welke verhalen zijn nu de moeite waard zijn om in de gaten te houden?

Het belangrijkste dat opvalt, is dat beleggers nu al over de inflatie heen lijken te zijn. In april dacht meer dan 90 procent dat de inflatie in 2022 hoger zou zijn dan het huidige niveau – nu is dat gedaald tot slechts 4 procent. Behalve tijdens de pandemie is dat een van de laagste cijfers sinds ongeveer 2012.

“Ik denk dat het even zal duren om beleggers ervan te overtuigen dat inflatie een langetermijnprobleem is, maar het feit dat ze er nu al rekening mee houden, suggereert dat er in de tweede helft van het jaar enkele verrassingen kunnen komen”, meent Stepek nog.

Nog een laatste opmerking over het tegendraadse denken: de enquête werd gehouden vóór de machtsgreep door de taliban in Afghanistan. “En uit de resultaten blijkt dat fondsbeheerders, in vergelijking met de geschiedenis van de enquête, nu het geopolitieke risico compleet hebben verwaarloosd”.

Maar het is een belangrijke les: als belegger kan het erg waardevol zijn om in de gaten te houden wat iedereen negeert. Want: soms loont het om geen kuddedier te zijn.

In onze Business AI-sectie komen we binnenkort zelf te weten wat beleggers denken. In september krijgt deze site namelijk een op kunstmatige intelligentie (AI) gestoeld beursvoorspelmodel. Houd ons dus in de gaten!

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.