Semipublieke laadpalen groot succes na toekenning subsidies

Semipublieke laadpalen zijn in trek sinds Vlaanderen ze sinds september deels subsidieert. De volledige subsidiepot is zelfs al opgebruikt, schijft De Tijd.

Thuis een laadpaal (voor elektrische wagens) plaatsen kan vanaf september met een belastingvermindering van 45 procent. Daar zitten wel enkele voorwaarden aan vast.

De laadinfrastructuur moet minstens 10 uur per dag publiek toegankelijk zijn en de laadpunten moeten worden voorzien van groene stroom om in aanmerking te komen voor de subsidie. De maximale steun voor een project is 300.000 euro.

Van gewone tot ultrasnelladers

Het budget dat Vlaanderen vrijmaakte voor de laadpalen is 3 miljoen euro. Er werden al 220 voorstellen bij de overheid ingediend, weet De Tijd. Het zou daarbij gaan om 6.000 gewone laadpalen, 90 snelladers en 270 ultrasnelladers.

Er zijn grote verschillen qua vermogen voor die laadstations. Gaande van 3 à 11 kW voor de gewone laders tot minstens 150 kW voor de ultrasnelladers.

Hoewel de subsidiepot al ruim leeg zou zijn, wordt het fiscaal voordeel voor particulieren stelselmatig afgebouwd. Vanaf 1 januari 2023 daalt de belastingvermindering van 45 procent naar 30 procent, en een jaar later naar 15 procent.

De vraag is of er extra geld zal worden vrijgemaakt, nu blijkt dat het project zo succesvol is.

Bedrijven worden nota bene extra gestimuleerd om laadpalen te plaatsen. Voor hen geldt een aftrekpercentage van 200 procent, afgebouwd naar 150 procent vanaf 2023.

30.000 laadpalen

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) hoopt deze legislatuur 30.000 extra publiek toegankelijke laadpalen komen in Vlaanderen. “Ik wil de zekerheid bieden aan bestuurders van elektrische wagens om altijd nabij te kunnen laden”, zegt Peeters op haar blog.

Lees ook:

(bzg)

Meer
Lees meer...
Markten
BEL20