Saverys voert media-offensief in Financial Times om deal rond Euronav te torpederen

Om ook buitenlandse beleggers van zijn visie te overtuigen, gaf Alexander Saverys een interview aan de internationale zakenkrant Financial Times. De telg van de bekende Antwerpse havendynastie vindt de aangekondigde fusie tussen de tankerbedrijven Euronav en Frontline een slecht idee en broedt op een alternatief plan.

De familie-Saverys kwam vorige week met een statement dat frontaal inging tegen de plannen van het Euronav-management en het Noorse Frontline. Een fusie tussen Euronav en Frontline zou een groot deel van de macht richting John Fredriksen, de Noorse tycoon achter het tankerbedrijf, verschuiven, maar dat ziet de clan-Saverys, de stichter en tot nader order de grootste aandeelhouder van Euronav, niet zitten. De exclusieve focus op olievervoer van het geplande fusiebedrijf vindt de familie ook achterhaald.

“De deal biedt niets voor aandeelhouders van Euronav”, zegt Saverys, die zijn media-offensief nu ook buiten België voert, aan de FT. Zijn familie bezit ruim 13 procent van het Antwerpse tankerbedrijf. “Ons belang is al aanzienlijk. Het zal voor Frontline en Euronav niet onmogelijk zijn om het door te drukken, maar het zal moeilijk zijn.”

Verzet

De CEO van rederij CMB, van waaruit Euronav ontstond, benadrukt dat hij “meer dan één middel” heeft om de deal te dwarsbomen, waaronder het opwerpen van verzet bij mede-investeerders, het verhogen van het eigen belang door de familie en het uitstippelen van een alternatieve toekomst voor Euronav die de afhankelijkheid van de groep van het transport van olie zou verminderen.

Saverys herhaalde zijn alternatieve plan: Euronav combineren met CMB Tech, de divisie van zijn rederij die zich richt op cleantech, zoals schepen die zowel aangedreven worden door groene waterstof als die energiedrager transporteren.

(lb)

Meer