Redersdynastie Saverys verzet zich tegen tankerfusie rond Euronav: “Slecht idee om alles op olietransport in te zetten”

Coup de theâtre bij de fusieplannen tussen tankergroep Euronav en zijn Noorse sectorgenoot Frontline. De stichtende familie Saverys is tegen de plannen en gaat daarmee frontaal in tegen John Fredriksen, de Noorse magnaat achter Frontline.

Euronav ontstond eind jaren negentig als de tankerafdeling van CMB (Compagnie Maritime Belge), de rederij van de clan-Saverys, maar werd daarna een onafhankelijk beursgenoteerd bedrijf dat grotendeels door de bekende Antwerpse havenfamilie losgelaten werd.

Recentelijk bouwde Saverco, de holding van de familie, haar belang in Euronav echter weer op van 10 naar ruim 13 procent, wat deed vermoeden dat de zakenfamilie weer meer belangstelling had voor het tankbedrijf.

Dat zijn wellicht ook meer aandelen dan C.K. Limited, het vehikel van de Noorse magnaat John Fredriksen. Hij had op 10 maart een belang van ongeveer 9 procent in handen, zo staat op Euronavs website, vermoedelijk als voorbereiding op de donderdag aangekondigde fusie. De overgrote meerderheid van de aandelen zit bij beleggers op de beurs.

“Omvormen tot groene speler”

Een fusie van Euronav met Frontline behoorde zeker niet tot de plannen van de familie-Saverys, zo blijkt uit een persbericht. “CMB stelt de huidige strategie van Euronav in vraag, die zich enkel toespitst op het transport van ruwe olie in een wereld die nood heeft aan een snelle vermindering van broeikasgassen”, staat te lezen.

Alexander Saverys, de zoon van Marc, is de CEO van CMB. Het is volgens de Antwerpse zakenfamilie geen goed idee om via de fusie verder in te zetten op ruwe olie, terwijl de wereld kiest voor groene energie. Ze gaat daarom in het verzet tegen de aangekondigde fusie en wil andere aandeelhouders van Euronav ervan overtuigen om het olietankerbedrijf om te vormen tot een “Europese maritieme en industriële cleantech speler met een gediversifieerde vloot”.

(am)

Meer