Het aantal banen dat verdwijnt bij Ryanair zal tot een minimum beperkt worden, als er een akkoord over loonsverlaging komt met de vakbonden. Dat zegt CEO Michael O’Leary.
De Ierse luchtvaartmaatschappij kondigde begin mei 3.000 ontslagen aan in Europa door de coronacrisis, waarvan dertig leden van het cabinepersoneel en een veertigtal piloten in België. De Franstalige christelijke vakbond CNE vraagt woensdag een duidelijk antwoord van het bedrijf. ‘We willen dat de procedure-Renault zo snel mogelijk wordt opgestart’, aldus Didier Lebbe.
‘In bepaalde landen, zoals Ierland en het Verenigd Koninkrijk, zijn we tot een akkoord gekomen over salarisverlagingen’, zegt CEO Michael O’Leary aan Belga. Overal in Europa zullen er jobs verloren gaan, klinkt het. ‘De gezondheidscrisis zal zorgen voor een vermindering van het luchtverkeer met 50 procent in de komende 12 maanden. We gebruiken deze crisis niet, maar proberen hem te overleven.’
Onderhandelingen
De Belgian Cockpit Association (BeCA) trok maandag aan de alarmbel dat 25 procent van de Belgische Ryanair-piloten hun baan riskeren te verliezen. CNE is eveneens bezorgd, omdat er sinds zondag geen contact meer is geweest met het bedrijf. De vakbond hamert erop dat de procedure-Renault snel moet worden opgestart. Op die manier krijgen het personeel en de vakbonden meer tijd om de impact van de ontslagen te bekijken.
‘We zijn momenteel aan het onderhandelen met de piloten en het cabinepersoneel in België over loonsverlagingen. Als we tot een akkoord komen in België, kunnen we het banenverlies beperken of verhinderen’, besluit O’Leary. De flamboyante zakenman benadrukt dat deze crisis veel zwaarder is dan die na de aanslagen van 11 september.