Ryanair start herstructurering op: Belgisch personeel moet 10 tot 20 procent loon inleveren

Als onderdeel van het herstructureringsplan van Ryanair moeten de Belgische personeelsleden van de Ierse luchtvaartmaatschappij 10 tot 20 procent van hun loon inleveren. Dat maakt vakbond ACV Puls bekend.

Een kleine twee weken geleden maakte topman Michael O’Leary bekend dat Ryanair afscheid zal moeten nemen van 3.000 piloten en cabinemedewerkers. In een gesprek met persagentschap Belga gaf hij te kennen dat de Belgische activiteiten niet ongeschonden uit de coronacrisis zullen komen. Hoeveel jobs er verdwijnen op de luchthavens van Zaventem en Charleroi kon hij nog niet zeggen.

Mondmaskers

Volgens vakbond ACV is het de bedoeling dat Belgische piloten 10 procent loon inleveren, het cabinepersoneel zelfs 20 procent. De bonden willen aan tafel zitten met het management, maar verlangen dat Ryanair alle kaarten op tafel legt en cijfers per land presenteert. ‘Ryanair moet zich plooien naar de wetgeving in elk land. We willen ook heel precies weten hoeveel jobs ze in elk land weg willen’, klinkt het.

Vanaf 1 juli denkt Ryanair opnieuw 1.000 vluchten per dag de lucht in te sturen, wat overeenkomt met 40 procent van het aanbod in normale tijden. O’Leary wil daarbij niet weten van een verplichting om stoelen vrij te laten. ‘Als er totaal ondoeltreffende maatregelen komen, zoals het vrijhouden van de middelste zitplaatsen, gaan we helemaal niet vliegen’, liet hij eind april optekenen. Meevaller: de Europese Unie stelde woensdag een toerismeplan voor en stipuleert voorlopig enkel een mondmaskerverplichting.

‘Junkies’

De flamboyante topman haalt overigens stevig uit naar concurrerende luchtvaartmaatschappijen die naar staatssteun hengelen. Hij vergelijkt ze met ‘junkies’ en ‘dronkaards die alle drank op een huwelijk opzuipen’. O’Leary dreigt te zullen procederen tegen eventuele staatssteun voor Brussels Airlines of het Duitse Lufthansa. ‘Tegen het einde van de zomer spannen we 10 tot 15 rechtszaken aan bij het Europees Hof van Justitie’, stelt hij in een interview met Politico.

Op 9 april stuurde de Ryanair-CEO al een brief aan Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager, waarin hij betoogde dat Ryanair ook recht heeft op staatshulp. Bovendien moeten kredietwaarborgen en andere voordelen beschikbaar zijn voor alle luchtvaartmaatschappijen van de Europese Unie ‘in verhouding tot hun trafiekaandeel in een bepaald land’, stelt O’Leary.

Meer