Rusland verbiedt ‘Barbie’ én ‘Oppenheimer’

Rusland is het zoveelste land waarin de film Barbie niet te zien zal zijn. De film gaat volgens het ministerie van Cultuur in tegen de Russische waarden. Om diezelfde reden zal ook Oppenheimer niet in het land te zien zijn.

Barbie is sinds dit weekend de meest succesvolle film van 2023. Aan de box office is de film van Greta Gerwig namelijk The Super Mario Bros. Movie voorbij waarmee hij nu in de top 15 aller tijden staat. Toch zijn er heel wat mensen die Barbie nooit zullen zien.

Verboden

De film zorgde nog voor z’n release in juli voor problemen in verschillende Aziatische landen. Toen ging het vooral om een wereldkaart die in de film getoond werd, waarop verschillende landen de controversiële nine dash line meenden te herkennen. Uiteindelijk wordt Barbie in al die landen, eventueel met een lichte aanpassing, toch getoond.

Dat is niet het geval in enkele landen in het Midden-Oosten. Daar trok Libanon als eerste aan de alarmbel omdat Barbie homoseksualiteit zou promoten. Dat is best opvallend aangezien er in heel de film geen enkel openlijk LGBTQ+personage is. Het land besloot de film toch te herevalueren. In Koeweit en Algerije werd Barbie zelfs meteen volledig verboden.

Rusland

Diezelfde beslissing is nu ook genomen in Rusland. Door de politieke situatie in dat land geldt er al enige tijd een embargo op Hollywoodproducties. De vicevoorzitter van het Russische parlement, Vladislav Davankov, had echter gevraagd om bij wijze van proefproject populaire films toch in bepaalde cinema’s te vertonen. Hij verwees daarbij naar Barbie en Oppenheimer.

Viceminister van Cultuur Andrei Malyshev verwierp dat verzoek meteen. “Wij zijn van mening dat de films die u heeft voorgesteld om door de burgers van ons land te worden bekeken – Barbie en Oppenheimer – niet voldoen aan de doelstellingen die het staatshoofd heeft gesteld, namelijk het behouden en versterken van traditionele Russische spirituele en morele waarden”, legde hij uit aan het Russische persagentschap TASS.

Het land wil op die manier ook binnenlandse producties promoten, al merken bioscoophouders sinds de boycot van Hollywood een serieuze daling op het vlak van bezoekers.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.