Bedrijven steken overheden steeds meer de loef af in de ruimte

Business AM Radio sprak met astrofysicus Jonathan Menu over de nieuwe race naar de ruimte, en hoe particuliere bedrijven daarin een steeds belangrijkere rol spelen.


Beluister het volledige interview hier.


Waarom is dit belangrijk?

Tijdens de twintigste eeuw barstte voor het eerst een race naar de ruimte los. Die werd voornamelijk uitgevochten tussen de overheden van de Sovjet-Unie en de VS. Nu lijkt het er steeds meer op dat een nieuwe race is begonnen

De essentie: Menu denkt dat bedrijven de komende jaren een steeds grotere rol zullen spelen in de ruimtevaart.

  • “Ik denk dat die nieuwe spelers voor een grote impact zullen zorgen. De kostprijs om een kilogram materiaal de ruimte in te krijgen is de laatste jaren bijvoorbeeld met een factor vijf gezakt. Waar men twintig jaar geleden over 10.000 euro per kilogram materiaal sprak, spreekt men nu rond de 2.000.”
  • Dat komt voornamelijk door innovaties van bedrijven zoals SpaceX, dat zelflandende rakettrappen ontwikkelde. Het bedrijf wil uiteindelijk voor 100 euro per kilogram materiaal in een baan rond de aarde plaatsen. Ook andere spelers, zoals Blue Origin, proberen zelflandende raketten te ontwikkelen.
  • Ook de geopolitieke factor speelt een rol, zegt Menu. De voorbije decennia werkten verschillende landen samen in de ruimte. Nu is dat steeds minder mogelijk, waardoor landen steeds meer onafhankelijk zullen proberen te opereren in de ruimte.
  • Dat zal ervoor zorgen dat verschillende actoren zullen concurreren om eerst naar de maan en vervolgens naar Mars te gaan, zegt de fysicus. “Dat zijn heel concrete stappen die we zien in de bemande ruimtevaart die er aan zitten te komen.”

(fjc)

Meer