Rolls-Royce met zuinige vliegtuigmotor de lucht in

De Britse motorenbouwer Rolls-Royce is de laatste fase van de tests met zijn Advanced Low Emissions Combustion System (Alecsys), een technologie die vliegtuigmotoren zuiniger moet maken, gestart. Eerder waren tests op de begane grond georganiseerd, maar nu heeft de Boeing 747 Flying Test Bed van Rolls-Royce met de motor demonstraties uitgevoerd tijdens een reële vlucht in de Amerikaanse staat Arizona.

Rolls-Royce zette daarbij tests op waarbij het vliegtuig tot op een hoogte van 40.000 voet klom. Daarbij werden ook een aantal herstartingen met de motor, onder verschillende omstandigheden, uitgevoerd. Volgens de Britse motorenbouwer konden al de operaties met succes worden afgerond.

Betere verbranding

“Het innovatieve verbrandingssysteem van Alecsys verbetert de menging van brandstof en lucht voorafgaand aan de ontsteking, waardoor een meer zuivere verbranding van de brandstof mogelijk wordt”, verduidelijkt Simon Burr, directeur productontwikkeling bij Rolls-Royce. “Dit resulteert in lagere emissies van fijnstof en stikstofoxide.”

Het demonstratiemodel van Alecsys heeft eerder een uitgebreide reeks tests op de begane grond ondergaan. Daarbij werd onder meer bekeken of ijsvorming of water een impact op het functioneren van de motor zou kunnen hebben. Ook werd gecontroleerd of de Alecsys ook met 100 procent duurzame vliegtuigbrandstof optimaal zou kunnen werken.

“We zijn bijzonder blij dat Alecsys nu ook in een reële vlucht zijn deugdelijkheid bewijst”, beklemtoonde Simon Burr. “Deze testvlucht is een belangrijk onderdeel van het streven van Rolls-Royce om de efficiëntie van de motor te verbeteren, maar ook de milieuprestaties van zijn technologie te optimaliseren.”

Alecsys zou een brandstofbesparing van 25 procent kunnen opleveren. – Foto: Rolls-Royce

“Alecsys maakt deel uit van de bredere duurzaamheidsstrategie van Rolls Royce”, geeft Burr nog aan. “Het bedrijf ondersteunt daarin ook de toename van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen, terwijl tevens intensief onderzoek wordt gedaan naar alternatieve aandrijfsystemen.”

Alecsys vormt een onderdeel van UltraFan, een programma voor de demonstratie van nieuwe motorsystemen. Volgens Rolls-Royce kan de introductie van Alecsys een brandstofbesparing met 25 procent opleveren ten opzichte van de eerste generatie Trent-motoren van het Britse concern.

De ontwikkeling van Alecsys wordt gesteund door het Clean Sky Program van de Europese Unie en door het Aerospace Technology Institute en Innovate UK van het Verenigd Koninkrijk.

Meer