Rolls-Royce heeft een app. Maar hij is niet voor iedereen bestemd…

Het Britse luxeautomerk Rolls-Royce heeft deze week een smartphone-applicatie gelanceerd in Europa, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. De app heet ‘Whispers’ en is voorbehouden aan een zeer exclusief publiek. Enkel wie zich de eigenaar van een Rolls-Royce mag noemen, kan aanspraak maken op het gebruik van de app. Volgens het luxemerk zelf opent de app ‘de poort naar ’s werelds meest zeldzame belevingen en diensten’.

In een persbericht zegt Rolls-Royce dat zijn klanten ‘niet gehinderd worden door algemene belemmeringen als tijd en geld’. De app is de voorbije twee jaar grondig getest en moet het ultraluxueuze aspect van het Rolls-Roycemerk promoten tot ver voorbij de autowereld, met focus op exclusieve belevingen en ervaringen. Wie niet met een Rolls Royce rijdt hoeft niet aan te dringen. Hij of zij maakt niet de minste kans.

De app ziet er eerder gewoon als een app uit. Alleen met meer superexclusieve toeters en bellen. Wat kan de gelukkige bezitter ermee doen?

  • Lid worden van een sociaal netwerk, in Rolls-Royce-vocabularium ‘een globaal netwerk van gelijkgestemde individuen’.
  • Een online winkel of ‘een inspirerende en vaak eigenaardige verzameling van luxeaanbiedingen’.
  • Digitale content die ‘inspirerende denkoefeningen promoot’.

Tot de aanbiedingen die op maat kunnen worden gemaakt behoren o.a.:

  • Een expeditie naar Antarctica 
  • Een privéconcert van de New York Philharmonic Orchestra 
  • Portretschilderijen van geliefkoosde huisdieren
  • Een op maat gemaakt persoonlijk trainingsparcours
  • Een gepersonaliseerd Monopolyspel, waarin de eigendommen en de activa van de klant werden geïntegreerd. 

Exclusiviteit blijft de ultieme exponent van luxe

Exclusiviteit blijft de ultieme exponent van luxe. Exclusieve clubs, apps en andere belevingen met absurde toegangsvereisten – zoals het bezit van een Rolls Royce – laten luxemerken toe hun merken verder te promoten en te verkopen.

Rolls-Royce is zeker geen uitzondering. Ook Prada, Ralph Lauren en Gucci evolueren in de richting van pakketen die als ‘exclusieve belevenissen’ aan de man of vrouw worden gebracht. Zo lanceerde Prada recent nog de ‘Prada Mode’-evenementen, waarbij kunst, muziek en eten worden gecombineerd met een reeks panelgesprekken, enkel voorbehouden aan zijn VIP-klanten.

Meer