Rolls-Royce en easyJet testen met succes vliegtuigmotor die draait op groene waterstof

De Britse motorbouwer Rolls-Royce heeft in samenwerking met easyJet met succes waterstof in plaats van conventionele vliegtuigbrandstof gebruikt om een moderne vliegtuigmotor aan te drijven. Het is volgens het bedrijf een wereldprimeur voor de luchtvaartindustrie.

Waarom is dit belangrijk?

Rolls-Royce en easyJet willen laten zien dat groene waterstof veilig en efficiënt energie kan leveren aan civiele vliegtuigmotoren. Op deze manier willen de twee bedrijven beantwoorden aan het “Race to Zero”-initiatief van de Verenigde Naties, om zo uiterlijk in 2050 een koolstofemissie van nul te bereiken.

Groene energie: Voor de test maakte de Britse fabrikant gebruik van groene waterstof, die werd opgewekt door wind- en getijdenenergie van de Orkney-eilanden in Schotland.

  • Het bedrijf gebruikte voor zijn test een omgebouwde AE 2100-A turbopropmotor, die door civiele en militaire vliegtuigen wordt gebruikt.
  • Grazia Vittadini, de Rolls-Royce chief technology officer, noemde het een “spannende mijlpaal” en een “ontzettend opwindende prestatie”. “We verleggen de grenzen om de koolstofvrije mogelijkheden van waterstof te ontdekken, die de toekomst van het vliegen een nieuwe vorm zouden kunnen geven”.
  • Op de lange termijn is het de bedoeling dat groene waterstofenergie een belangrijke rol gaat spelen als brandstof in de luchtvaartindustrie.
  • “De reden dat we naar waterstof kijken, is het streven naar ‘Net Zero’”, aldus Alan Newby, directeur ruimtevaarttechnologie bij Rolls-Royce. “Het mooie van groene waterstof is dat het geen koolstof bevat en daarom bij verbranding geen CO2 produceert”.
  • Grant Shapps, de Britse minister van Handel, zei tegen The Guardian: “Het Verenigd Koninkrijk leidt de wereldwijde verschuiving naar schuldenvrij vliegen, en de test van vandaag door Rolls-Royce en easyJet is een opwindende demonstratie van hoe bedrijfsinnovatie de manier waarop we ons leven leiden, kan veranderen”.

EasyJet investeert miljoenen in het project: De airliner gelooft namelijk dat groene waterstof de beste manier is om de emissies van de ‘korteafsftandsluchtvaart’ te verminderen.

  • “We zijn een paar jaar geleden beginnen te kijken naar wat het vliegtuig van de toekomst zou kunnen aandrijven,” legt David Morgan, chief operating officer van easyJet, uit aan de BBC. “We keken naar batterijtechnologie, maar het was duidelijk dat de technologie waarschijnlijk niet voldoende was voor de grote commerciële vliegtuigen waarmee we vliegen”.
  • “We zijn tot de conclusie gekomen dat waterstof voor ons een zeer opwindend voorstel is”, zo concludeerde Morgan. “Batterijen zijn simpelweg te zwaar om grotere vliegtuigen van energie te voorzien”.
  • EasyJet investeert de komende jaren ook 21 miljard euro in zuinigere en stillere vliegtuigen.

Concurrentie: Een ook de concurrentie zit niet stil. Zo wil Airbus een A380 gebruiken om straalmotoren op waterstof te testen, als onderdeel van het plan om tegen 2035 een emissieloos vliegtuig in gebruik te nemen.

(as)

Meer