Dit is wat Duitse bedrijven doen om de opdrogende Rijn het hoofd te bieden

Door de aanhoudende hittegolf in Duitsland is het water van de Rijn, een van de slagaders van het Europese goederentransport, tot een gevaarlijk laag niveau gezakt. Verschillende bedrijven nemen nu maatregelen om de logistieke keten veilig te stellen.

Uit gegevens van de Duitse Autoriteit voor Water- en Scheepvaart zal het waterniveau van de Rijn tegen 15 augustus zo laag komen te staan, dat het niet meer rendabel zal zijn om goederen te vervoeren via de rivier. Schippers zouden voor een moeilijke keuze staan: minder vracht vervoeren, of het risico lopen om gestrand te worden. 

Daardoor zien bedrijven zich genoodzaakt om andere manieren te vinden om goederen te vervoeren. Een groot aantal Duitse conglomeraten kondigde in de voorbije dagen al aan wat ze willen doen. En dat kan de kostprijs voor het vervoer van essentiële zaken, zoals steenkool voor bepaalde elektriciteitscentrales, behoorlijk doen stijgen. 

Energieproducenten zoeken alternatieve routes

De Duitse energiereus Uniper zei op donderdag dat het niet kan verzekeren dat een aantal steenkoolcentrales de komende weken op volle kracht zullen kunnen draaien. Dat komt omdat ze normaal gezien via schepen worden voorzien van brandstof. 

Het bedrijf zegt nu dat het per spoor steenkool wil laten leveren, maar dat dit niet genoeg kan zijn om te compenseren voor boten die niet kunnen uitvaren. De problemen met de elektriciteitsproductie zouden daardoor nog tot september kunnen aanhouden.

Maar niet alle energieproducenten kampen met dezelfde problemen: Grosskraftwerk Mannheim, Mainova en RheinEnergie zeggen allen dat de lage waterstand weinig impact zal hebben op hun activiteiten. Grosskraftwerk zegt dat het over genoeg steenkool beschikt om zijn centrales verder te kunnen uitbaten, terwijl Mainova en RheinEnergie sowieso al per trein laten leveren en dus niet afhankelijk zijn van de Rijn. 

Ook EnBW zegt dat het over genoeg steenkool beschikt, maar waarschuwt wel dat de kostprijs daarvan stijgt door de crisis, waardoor zijn elektriciteitsproductie ook duurder zal worden.

Industrie is voorbereid

Ook bedrijven die niet in de energiesector werken, denken dat de droogte een impact zal hebben op hun zakendoen. BASF, het grootste chemieconcern in de wereld, zegt dat het niet kan garanderen dat de productie zal verminderen, hoewel dat nu nog niet het geval is. Het bedrijf is alvast begonnen meer vracht via trein te vervoeren, om zich voor te bereiden op het dalende waterniveau van de Rijn. 

Toch zou de impact voelbaar kunnen worden: BASF transporteert jaarlijks 4,5 miljoen ton goederen via de Rijn. Het beschikt nu wel al over een boot die 200 ton kan vervoeren, zelfs wanneer het waterniveau laag staat, en heeft er nog twee besteld. Ook Thyssenkrupp, een staalbedrijf, zegt dat het boten gebruikt die tijdens lage waterstanden kunnen opereren. 

Evonik en Lanxess, twee andere chemieconcerns, zeggen dat de lage waterstand tot nu toe nog geen grote impact heeft gehad. Evonik zou wel al een aantal schepen en vrachtwagens hebben gecharterd om zich voor te bereiden, terwijl Lanxess klaarstaat om het transport via spoor- en wegvervoer te laten gebeuren. 

(fjc)

Meer