Rijdend verkeerslicht moet oversteekplaatsen voetgangers beschermen

Rijdende verkeerslichten kunnen een oplossing aanreiken om oversteekplaatsen voor voetgangers beter te beveiligen. Dat blijkt uit een experiment in de Italiaanse stad Milaan, waar de autonome robot IPA2X in de wijk Gratosoglio als verkeersbegeleider voor leerlingen van het Istituto Comprensivo Arcadia wordt ingezet. 

De robot IPA2X werd ontwikkeld door de bedrijven Hipert en Lifetouch en kwam tot stand met financiële ondersteuning van het programma EIT Urban Mobility van het European Institute of Innovation & Technology.

Sensoren

Het initiatief is gericht op onderzoek naar de toepassing van autonome robots ter ondersteuning van de actieve mobiliteit in de stedelijke omgeving. Bedoeling daarbij is het verbeteren van de veiligheid van de burgers, terwijl tegelijkertijd de geluidsoverlast en milieuvervuiling zouden kunnen worden verminderd en de kosten van de openbare diensten zouden kunnen worden beperkt.

De inzet van IPA2X heeft tot doel voetgangers – vooral kinderen, gehandicapten en senioren – bij het oversteken van de rijbaan tegen het aankomend autoverkeer te beschermen. De robot is een rijdend verkeerslicht dat met een aantal intelligente sensoren en een videocamera is uitgerust.

De robot evalueert wanneer voetgangers veilig van het zebrapad gebruik kunnen maken om de rijbaan over te steken. Bovendien begeeft IPA2X zichzelf op het zebrapad om in het midden van de rijbaan naar de aankomende auto’s het signaal te geven halt te houden.

Vervolgens wordt aan de wachtende voetgangers op de stoep het sein gegeven dat de rijweg veilig kan worden overgestoken. Op deze manier moet volgens de ontwikkelaars worden vermeden dat voetgangers door auto’s zouden kunnen worden gegrepen.

Geen gadget

Voetgangers die bij het oversteken van de rijbaan door voorbijrijdende wagens worden gegrepen, lopen niet zelden zware of zelfs fatale verwondingen op. Het mobiele verkeerslicht is volgens het stadsbestuur van Milaan dan ook veel meer dan een technologische gadget.

“De garanties voor een veilige toegang tot de scholen moeten in het verkeer een absolute prioriteit zijn”, stelde Anna Scavuzzo, de Milanese schepen voor onderwijs, in een reactie op het experiment. “De technologie moet een belangrijke bijdrage tot de verdere uitbouw van een veilige stedelijke mobiliteit kunnen leveren.”

Ook in de Sloveense hoofdstad Ljubljana is inmiddels een test met IPA2X opgezet. Aan het project verleenden ook de Technische Universiteit München en de Polytechnische Universiteit Praag hun medewerking.

(fjc)

Meer