Auto’s vertonen nog vaak aanzienlijke tekenen van nachtblindheid

Vele automatische remsystemen die autofabrikanten gebruiken om te voorkomen dat hun voertuigen in het verkeer voetgangers zouden raken, blijken in het donker niet optimaal te functioneren. Dat blijkt uit tests die in de Verenigde Staten werden uitgevoerd door het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), op basis van een analyse van drieëntwintig grotere automodellen.

Het rapport van het Amerikaanse instituut voor verkeersveiligheid blijkt dat twaalf van de onderzochte modellen op de tests een onvoldoende scoorde, omdat werd vastgesteld dat ze er niet in lukten om tijdens de nacht een voetganger tijdig te identificeren.

Doden

De onderzoekers wijzen erop dat driekwart van de voetgangers die in het Amerikaanse autoverkeer het leven laten, tijdens de nacht het slachtoffer van een ongeval waren geworden. Het Amerikaanse instituut voor verkeersveiligheid eist dan ook dat nieuwe modellen ook tijdens de nacht op het gebied van voetgangersdetectie goede scores halen.

Pas daarna kan volgens het instituut een positieve evaluatie van het model worden verstrekt. Voor autoproducenten is een positief oordeel van groot belang, aangezien ook vele consumenten met die resultaten rekening houden.

Voetgangersdetectie is volgens de analisten van groot belang. De voorbije jaren heeft het Amerikaanse verkeer immers aan een toenemend aantal voetgangers het leven gekost. Vorig jaar zijn in de Verenigde Staten 7.342 voetgangers bij verkeersongevallen om het leven gekomen.

Dat betekende een stijging met 13 procent tegenover het jaar voordien. Er is zelfs sprake van een toename met 60 procent tegenover dertien jaar geleden, toen het land aan voetgangers in het geweer de grootste veiligheid kon bieden.

“Er is nog geen overheidstest of prestatienorm beschikbaar voor de prestaties van automatische remsystemen op het gebied van voetgangersdetectie”, benadrukt David Harkey, president van het Institute for Highway Safety. “Er is ook geen federale regel die nachtelijke tests voor dergelijke systemen oplegt.”

Variatie

Harkey merkt op dat de tests een grote variatie aan resultaten toonde. Er werden niet alleen tussen de verschillende merken aanzienlijke afwijkingen opgetekend, maar ook binnen de portfolio’s van de fabrikanten konden grote variaties worden gemeld.

“Acht van de twaalf voertuigen die op de nachtelijke tests de slechtste score haalden, bleken overdag bij de detectie van voetgangers optimaal te functioneren”, beklemtoont Harkey. “We hadden verwacht dat een groot aantal detectiesystemen bij nacht ondermaats zouden presteren, maar toch blijkt dat de fabrikanten wel degelijk in staat zijn het probleem aan te pakken.”

“Autobouwers zoals Ford, Nissan en Toyota hebben modellen in hun portfolio die superieure scores halen”, verduidelijkt Harkey. “Andere types van diezelfde fabrikanten laten dan weer minder goede resultaten optekenen.”

De Ford Mustang Mach-E, de Nissan Pathfinder, de Toyota Camry en de Toyota Highlander boekten tijdens de nachtelijke tests uitstekende resultaten. Ook de Honda Accord, Hyundai Palisade, Hyundai Sonata, Nissan Frontier, Nissan Murano, Subaru Ascent en Subaru Outback kregen een positieve evaluatie.

In een reactie op de testresultaten merken een aantal constructeurs op dat de technologie zich steeds verder verfijnt. In het verleden konden de wagens vaak alleen op radar terugvallen. Inmiddels zijn er echter ook andere technologieën – zoals camera’s en sensoren – beschikbaar. Dit zal volgens de constructeurs in de toekomst tot betere resultaten leiden.

Meer