Review: Sonos Era 300, de langverwachte ruimtelijke audio

Onlangs testte Business AM de nieuwe Sonos Era 100. Dat was één van de twee nieuwe draadloze luidsprekerssystemen van Sonos. Het zal dus geen verrassing zijn dat we ook zijn grote broer wouden testen, de Sonos Era 300.

De belangrijkste nieuwigheden zijn het grotere design en de optie om de ruimte daadwerkelijk te vullen met Dolby Atmos muziek of spatial audio.

Onderscheidende vorm

De nieuwe luidspreker onderscheidt zich van de andere Sonos-toestellen met een speciaal design. You love it or you hate it. Aangezien het een krachtiger geluid aanbiedt, is de Sonos Era 300 indrukwekkender dan de vorige met een hoogte van bijna 20 centimeter en een breedte van 26 centimeter. Hij weegt maar liefst 4,47 kilogram. Op zich valt het wel mee voor een toestel dat vier tweeters bevat en twee woofers, maar wij waren persoonlijk niet overtuigd van zijn vorm.

Je moet voor de Sonos Era 300 plaats maken in huis. Het toestel moet liefst op oorhoogte geplaatst worden, en aan elke kant (links, rechts, vooraan en erboven) genoeg ruimte hebben om de muziek te kunnen verspreiden. Maar we geven toe dat het geluid het wel waard is: het voelt net alsof je in een echte muziekstudio zit.

Een verschil in design met de Era 100, behalve zijn formaat, is de plaats van de kabel. Bij de Sonos Era 100 zat hij verstopt aan de onderkant van de toestel, terwijl hij nu in het midden van de achterkant staat. Niet echt storend aangezien je zo’n toestel niet te vaak verandert van plaats. Maar het valt wel op.

Ruimtelijk geluidsformaat

De grote nieuwigheid, en langverwachte optie, is de ruimtelijke audio. Sonos wil hier een pionier in zijn, en zorgde zo voor een speciale playlist, perfect om muziek op een nieuwe manier te beleven. Zo vult het geluid werkelijk de ruimte en voel je de low end opnieuw tot in je botten. Spijtig genoeg is de muziekselectie waarvoor de Sonos Era 300 gebouwd is (de Dolby Atmos Music) nog vrij klein, maar met de juiste streamingdienst kan je het potentieel wel duidelijk herkennen. Zo kan je met Amazon Music en Apple Music Dolby Atmos streamen. Spotify en Youtube beschikken niet over deze optie.

Het installeren van de Sonos Era 300 is, net zoals bij de Era 100, a piece of cake. Op 10 minuutjes tijd heeft de app het nieuwe toestel herkent en kan je die tunen naargelang je eigen voorkeuren. Je kan zo kiezen voor een snelle tuning, waarbij de microfoons van het toestel zelf gebruikt worden, of voor een geavanceerde tuning, waarbij de microfoons van het IOS- of Apple-toestel waarmee je streamt worden gebruikt terwijl je in de kamer beweegt. Bij de Sonos Era 300 is het streamen van audio ook mogelijk vanaf een Android-telefoon.

Praktisch

De Sonos Era 300 is gemaakt voor echte muziekliefhebbers die muziek op een andere manier willen beleven. En dat is aan de prijs merkbaar. Je betaalt maar liefst 499 euro voor een nieuw toestel, en dat is zonder de USB-C kabel die je nodig hebt om bv. met een platendraaier te kunnen werken. Dat is toch een behoorlijke prijs, zeker in vergelijking met zijn grootste concurrent, de Apple HomePod 2. Die is al voor 299 euro beschikbaar, maar beschikt niet over voice-control en werkt uitsluitend met Apple Music.

De Sonos Era 300 werkt, net zoals de Sonos Era 100, met de Sonos-app en kan ook met spraakbediening worden gebruikt. In het Engels en… in het Frans! Een verschil is wel dat de Google Assistant niet meer is ingebouwd, en dat Sonos in de plaats vertrouwt op Amazon Alexa en zijn eigen spraakassistent Sonos Voice Control.

Conclusie

Net zoals bij de Sonos Era 100, zijn we fan van de nieuwe luidspreker. Hij is ideaal voor muziekfanaten en als je weet wat je moet doen, is hij zijn prijs volledig waard. Persoonlijk verkiezen wij wel de Sonos Era 100, door zijn kleinere en gebruiksvriendelijk formaat.

Meer