Retail-apocalyps behoort nog niet tot verleden

De kaalslag in de retailsector is nog niet ten einde. De sector kan mogelijk nog achttien tot vierentwintig maanden het decor van faillissementen en winkelsluitingen blijven. Dat staat in een rapport van de Amerikaanse investeringsbank B. Riley over de gezondheid van het winkellandschap in de Verenigde Staten.

Een studie van consulent BDO International meldde dat tijdens de eerste helft van dit jaar in de Verenigde Staten zevenduizend winkels de deuren hebben gesloten. Toch blijken volgens Riley de meeste retailers nog altijd een overschot aan winkels te kennen. De investeringsbank verwacht dan ook dat nog eens 30 procent van het huidige aanbod op een of andere manier zal verdwijnen.

Overschot

“Ondanks grote sluitingsoperaties de voorbije jaren, zitten veel retailers nog altijd met een overschot aan winkels opgezadeld,” zegt Scott Carpenter, retailspecialist bij Riley. “Consumenten schakelen steeds meer over naar online winkelactiviteiten. Het valt dan ook te vrezen dat aan de zogenaamde retail-apocalyps voorlopig nog geen einde zal komen.”

“Een aantal noodlijdende retailers zal verdwijnen, maar ook vele gezonde ketens zullen hun winkelbestand verder afslanken. Vooral kleinere en middelgrote winkelcentra, die al een aantal jaren met moeilijkheden kampen, dreigen daardoor met een toenemende leegstand te zullen moeten afrekenen.”

“In de Verenigde Staten hebben de winkelsluitingen dit jaar een nieuw hoogtepunt bereikt,” benadrukt Carpenter. “BDO International maakt gewag van een verlies van zevenduizend winkels op zes maanden tijd. Dat is meer dan het aantal sluitingen dat de jaren voordien op twaalf maanden tijd moest worden gemeld.”

Online

Consulent Coresight Research wijst er daarbij op dat het Amerikaanse winkellandschap momenteel meer sluitingen dan openingen kent. “Bovendien lijkt aan de afslanking voorlopig geen einde te komen,” zegt Riley. “Onder meer ketens zoals Avenue Stores, Fred’s en A’gaci hebben recent voor een liquidatie gekozen.”

“Het succes van de ecommerce is een belangrijke oorzaak van de massale winkelsluitingen,” zegt het rapport van Riley. “Retailers met een goed uitgebouwd online handelsplatform hebben dan ook de mogelijkheid om een gedeelte van de crisis in de sector te helpen opvangen.”

“Andere ketens proberen daarentegen met allerhande lapmiddelen de dalende omzetten te compenseren. Voor een aantal partijen zal die situatie echter niet houdbaar blijven. Deze groepen zullen dan ook wellicht gedwongen worden om in de toekomst tot verdere winkelsluitingen te beslissen. Voor sommigen dreigt een mogelijk bankroet.”

Meer