Renault wil in Noord-Frankrijk een ElectriCity uitbouwen

De productielijn van de fabriek in Maubeuge. – Blondet Eliot/Abacapress.

De autogroep Renault wil in het noorden van Frankrijk de grootste productie van elektrische wagens van heel Europa samenbrengen. Daarvoor zullen drie bestaande vestigingen van de Franse autobouwer – in Douai en Maubeuge (Nord) en Ruitz (Pas-de-Calais) – tot één grote ElectriCity worden samengevoegd. Dat heeft Renault bevestigd. Gerekend wordt op een productie van 400.000 elektrische wagens per jaar.

De plannen zouden gepaarde gaan met de creatie van ongeveer 700 bijkomende arbeidsplaatsen. Momenteel hebben de drie fabrieken samen bijna 5.000 mensen in dienst.

Concurrentie

Renault wordt op de markt van de elektrische wagens met een sterke concurrentie geconfronteerd. De Franse autogroep had zich vroeg tot de elektrische aandrijving gewend. Maar die vroege voorsprong dreigt onder meer door een zware inhaalbeweging van de Duitse constructeur Volkswagen teniet te zullen worden gedaan.

Onder Luca de Meo, sinds de voorbije zomer chief executive van de Franse autogroep, wil Renault zijn winstgevendheid gevoelig verbeteren. De Franse autobouwer is verlieslatend, maar de Meo moet voor een ommekeer zorgen.

Daardoor zou de portfolio van Renault worden afgeslankt, maar zouden de winstmarges gevoelig moeten worden opgevoerd. Eerder heeft Renault al geprobeerd om de kosten, onder meer door afvloeiingen, te verlagen. 

In Douai zal Renault later dit jaar starten met de productie van de elektrische Mégane E-Vision. De fabriek in Maubeuge, waar al een decennium elektrische wagens worden gebouwd, zal volgend jaar met de constructie van een nieuwe elektrische Kangoo van start gaan. De vestiging in Ruitz, waar toe nu toe transmissiesystemen werden gebouwd, zullen componenten voor de nieuwe wagens worden vervaardigd. 

Cluster

Luciano Biondo, de topman van de Renault ElectriCity, stelt verder dat ook gespecialiseerde opleidingen en trainingen zullen worden voorzien om een grote expertise in elektrische mobiliteit uit te bouwen.

‘De activiteiten van ElectriCity zouden ook een aantal toeleveranciers en gespecialiseerde bedrijven naar de regio moeten kunnen lokken’, merkt Biondo nog op. Op die manier zou het gebied zich moeten ontwikkelen tot een Northern Industrial Cluster voor de bouw van elektrische wagens en de ontwikkeling van aanverwante technologieën.

Renault wijst er nog op met de vakbonden al een principieel akkoord voor het nieuwe project te hebben bereikt. Die gesprekken zullen echter nog moeten worden verder gezet, waarbij onder meer de eerdere werkovereenkomsten van de drie vestigingen worden herzien.

Het is onder meer de bedoeling alle contracten gelijk te schakelen. ‘Een gedeelte van het huidige personeel heeft immers een werkweek van 39 uur, waarbij echter vier uur niet moeten worden gepresteerd’, aldus Biondo. ‘Andere overeenkomsten bieden die voordelen niet.’

‘Een aanpassing van die stelsels zal nodig zijn om het concurrentievermogen van een productie van kleinere personenwagens in Frankrijk te garanderen.’

(evb)