Renault ontwerpt hybride auto op elektriciteit én waterstof

De Franse autobouwer Renault zwengelt het debat over de zin en onzin van een waterstofauto aan met een interessante variant: de conceptwagen van de Scenic Vision gebruikt waterstof niet als belangrijkste, maar als bijkomende energiedrager, naast een klassieke batterij.

Bij een hybride wagen denk je vrijwel automatisch aan een auto die deels op benzine en deels op elektriciteit rijdt. Maar misschien wordt dat in de toekomst wel de term voor een elektrische auto die ook op waterstof kan rijden. Dat is alvast het uitgangspunt van de hybride concept car Renault Scenic Vision, die Renault-CEO Luca De Meo vorige week persoonlijk voorstelde.

De wagen omvat naast een batterij van 40 kilowattuur – vergelijkbaar met de batterij van zusterauto Nissan Leaf – ook een brandstofcel van 15 kilowatt met bijbehorende compacte waterstoftank van 2,5 kilogram. De motor van de wagen zit achteraan, de brandstofcel onder de vloer en de waterstoftank vooraan.

Illustratie van de waterstoftank – bron: Renault

Routeplanner

Voor de dagelijkse ritjes in de stad zal de auto op de batterij draaien, zoals een klassieke elektrische auto. Maar bij langere ritten zal de wagen, via een routeplanner met artificiële intelligentie, elektriciteit met waterstof combineren en zo tot een actieradius van 800 kilometer komen.

De Franse autobouwer geeft de rit Parijs-Marseille (circa 750 km) als voorbeeld. Dat zal mogelijk zijn zonder een lange elektrische oplaadbeurt aan een laadpaal. Het enige wat nodig is, is een 5 minuten durende tankbeurt voor waterstof ergens in de buurt van Lyon. De bedoeling is wel dat het om groene waterstof moet gaan, want de Scenic Vision wordt als ecologisch en klimaatvriendelijk in de markt gezet.

De achterliggende gedachte is dat je voor lange ritten, bijvoorbeeld tijdens de vakantie, een tussenstop aan een van de (nog schaarse) waterstofstations in je route kan inplannen. Renault schat in dat er vanaf 2030 wel voldoende waterstofstations moeten zijn in Europa.

Range extender

Door waterstof niet als de belangrijkste energiedrager te gebruiken, maar als range extender voor lange ritten, lijkt Renault een brug te willen slaan tussen de voor- en tegenstanders van auto’s die volledig op waterstof draaien, zoals de Toyota Mirai.

De voorstanders van de waterstofauto zien in waterstof de ideale energiedrager voor lange afstanden. De critici vinden de omweg – van elektriciteit naar waterstof en terug naar elektriciteit – overbodig en inefficiënt.

(mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.