Reclame grote bedrijven bezorgt piraten gigantische winsten

Online criminelen die op websites en applicaties gestolen films, televisieprogramma’s, games en live-evenementen aanbieden, verzamelen jaarlijks 1,34 miljard dollar (1,14 miljard euro) inkomsten uit reclame. Die omzet wordt ook gehaald bij een aantal van de meest bekende bedrijven van de wereld. Dat blijkt uit een onderzoek van de Digital Citizens Alliance en veiligheidsspecialist White Bullet.

Opgemerkt wordt dat onder meer Amazon, Facebook en Google tot de meest prominente bedrijven behoren die voor de financiering van de piraterij-platformen zorgen. Nochtans waarschuwen de onderzoekers dat deze criminele partijen risicovolle advertenties aanbieden die consumenten aan fraude en malware blootstellen.

Miljardenindustrie

De topwebsites die gestolen online content aanbieden, blijken volgens de studie jaarlijks 1,08 miljard dollar advertentie-inkomsten te verzamelen. “Voor de grote vertegenwoordigers van deze illegale industrie vormt reclame big business”, stippen de onderzoekers aan. “Het rapport toont dat de vijf grootste illegale websites op één jaar tijd gemiddeld elk 18,3 miljoen dollar aan reclame-inkomsten verdienden.”

“Deze websites ondergaan meestal ook voortdurend veranderingen. Onder meer verhuizen ze geregeld van domein, terwijl de trafieken vaak langs een reeks online adressen worden omgeleid. Met die maatregelen proberen deze partijen aan de autoriteiten te ontsnappen, terwijl ze tegelijkertijd de zwarte lijsten voor advertenties kunnen omzeilen.”

De topapplicaties die gestolen content aanbieden, genereerden op één jaar 259 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten. “De vijf grootste applicaties haalden daarbij gemiddeld elk 27,6 miljoen dollar aan reclameomzet op. Deze applicaties hebben nog altijd een kleiner aandeel in deze piraterij, maar ze laten wel een sneller groeitempo optekenen.”

De merken die ook in het algemeen het grootste aantal digitale advertenties plaatsen – waaronder een aanzienlijk aantal wereldwijde marktleiders – behoren tot de belangrijkste inkomstenbronnen van de piraterij. “Voor een groot deel als gevolg van de toename van advertenties op piraterij-applicaties, betaalden deze grote merken het voorbije jaar ongeveer 100 miljoen dollar om op illegale platformen te adverteren”, luidt het. “Een op de vier advertenties op piraterij-applicaties is van bekende bedrijven afkomstig.”

Riskant

Het onderzoek maakt ook duidelijk dat de websites en applicaties van piraten voor internetgebruikers, bedrijven en organisaties belangrijke risico’s inhouden. White Bullet ontdekte – op basis van 664 miljard impressies – dat ongeveer één op de drie illegale platformen risicovolle advertenties bevat die consumenten aan fraude en malware blootstellen.

“De combinatie van piraterij, malware en fraude vormt een groot risico voor de internetveiligheid”, stellen de onderzoekers. “Consumenten die erkennen illegale websites en applicaties te bezoeken, lopen twee tot drie keer meer kans om een ​​probleem met malware te moeten melden dan gebruikers die deze malafide platformen mijden.”

“Te lang is online piraterij louter als een hinderlijk fenomeen behandeld en niet benaderd als de miljardenindustrie die consumenten verleidt om hen bloot te stellen aan fraude en malware, de reputatie van merken te schaden en het reguliere ecosysteem van de reclamemarkt te ondermijnen”, waarschuwt Tom Galvin, directeur van Digital Citizens.

“Bovendien benadelen deze praktijken de reguliere aanbieders van goederen en diensten en stellen ze nieuwe uitdagingen voor de wetshandhaving. Het is dan ook tijd dat de grote bedrijven en de legitieme reclamesector maatregelen nemen om de massale geldstromen naar deze criminele partijen te stoppen.”

Uit het onderzoek bleek dat advertenties voor Amazon, Facebook en Google een aandeel van 73 procent hadden in het totale reclamepakket van grote merken dat geregeld op piraterij-platformen verschijnen. “Recent kon echter een sterke terugval van het aantal Amazon-reclames op deze illegale sites en applicaties worden opgemerkt. Dit toont aan dat het probleem kan worden aangepakt wanneer een merk daarvan daadwerkelijk een prioriteit maakt.”

De onderzoekers waarschuwen dat herkenbare bedrijven door een betrokkenheid bij piraterij een aanzienlijk reputatierisico lopen. Twee op de vijf Amerikaanse consumenten gaven aan deze bedrijven minder hoog in te schatten indien ze op illegale platformen merkadvertenties van die ondernemingen zien verschijnen. Tevens werd vastgesteld dat de consumenten erkennen dat deze piratenplatformen door merkadvertenties een grotere geloofwaardigheid krijgen.

(jvdh)

Meer