De Fransman Jerome Guillen was een decennium werkzaam bij de elektrischewagenfabrikant. Hij was één van de vier topbestuurders en stond tot voor kort aan het hoofd van Tesla’s truckdivisie. Guillen gold als rechterhand van CEO Elon Musk.
Guillen zou het bedrijf al op 3 juni hebben verlaten, meldt zakensite CNBC. Hij was het brein achter het opvoeren van de productie van het populaire Model 3 in 2018.
Volgens kenners is het vertrek van Guillen een enorme aderlating voor Tesla. Hij werd in de herfst van 2010 bij Tesla als programmadirecteur voor de Model S aangesteld. Dat was de baanbrekende elektrische auto die de basis legde voor cross-over Model X en het goedkopere Model 3.
In zijn functie als president van de automotive-divisie opende Tesla zijn eerste fabriek in het buitenland, in Sjanghai, en breidde het zijn samenwerkingsverbanden voor de levering van batterijcellen uit. Guillen rapporteerde rechtstreeks aan CEO Elon Musk.
Komen en gaan van leidinggevenden
Bij Tesla is het al jaren een komen en gaan van leidinggevenden. Guillen nam in 2015 een paar maanden verlof, maar keerde in 2016 terug om het vrachtwagenprogramma te leiden. Twee jaar later ging hij bij de automotive-divisie aan de slag om daarna weer terug te gaan naar de vrachtwagentak.
De initiële productie van de Semi Truck is al een tijdje vertraagd. De truck is afhankelijk van grotere en sterkere accu’s, zogeheten 4680 batterijcellen. Deze probeert Tesla zelf te maken met partners als het Japanse Panasonic. Tesla had eerder beloofd dat Semi-leveringen zouden beginnen in 2021.
Bij het schrijven werd het Tesla-aandeel verhandeld voor 599,03 dollar. De beurswaarde was 577 miljard dollar.
(NS)